Verkkosivuston uudistaminen ANTA Media Oy:lle
Ma, Tu Anh (2025)
Ma, Tu Anh
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504035605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504035605
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda ANTA Media Oy:lle uudistettu verkkosivusto Squarespace-alustalle. ANTA Media on vuonna 2020 perustettu pieni ja monipuolinen media-toimisto. Palvelutarjonta on laajentunut vuosien varrella, ja verkkosivustoa ei ole päivitetty ajan tasalle. Vanhan verkkosivuston ulkoasu ei vastannut yrityksen brändiä, eikä se ollut tarpeeksi selkeä. Verkkosivut eivät vastanneet sitä mielikuvaa, jota omistaja haluaa yritystoiminnallaan viestiä.
Projektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa verkkosivuston uudistus kokonaisvaltaisesti mukaan lukien tekninen toteutus. Työhön sisältyi myös visuaalisen ilmeen kehittäminen, jossa tavoitteena oli luoda sopiva värimaailma, jotta myös herkkänäköiset voisivat helposti ja mielekkäästi navigoida sivustolla. Uudistamisella tavoiteltiin parempaa näkyvyyttä, asiakaskunnan kasvua ja luottamusta yritystä kohtaan. Verkkosivustosta tehtiin myös mobiiliystävällinen. Lopputuloksena syntyi uudistettu ja nykyaikainen verkkosivusto.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee verkkosivuston merkitystä markkinointiviestinnässä. Luvussa avataan mm. miten verkkosivut toimivat yrityksen digitaalisena käyntikorttina sekä kohderyhmän huomioimista ja käyttäjäystävällisyyttä. Luvussa käsitellään myös hakukoneoptimointia.
Tutkimuksellisessa osassa tehtiin vertailuanalyysi, jossa tarkasteltiin kolmea kilpailevaa video-alan yritystä benchmarking-menetelmällä. Kuluttajien mielipiteet otettiin huomioon vuosien varrella saaduista asiakaspalautteista. Näiden lisäksi toteutettiin haastattelu, johon valittiin yksi yksityisasiakas, yksi yritysasiakas ja yksi alan ammattilainen. Yrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin useita kertoja projektin aikana.
Verkkosivuston uudistamisen vaiheet kuvataan työn toiminnallisessa osuudessa. Kuvauksessa käydään läpi mm. menetelmien käyttöä, alustan valintaa, sivuston sisällön, rakenteen ja visuaalisen ilmeen uudistamista sekä sivuston testausta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt uudistettu verkkosivusto julkaistiin 10.3.2025.
Opinnäyteprosessi alkoi tammikuussa 2025 ja valmistui maaliskuussa 2025.
Projektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa verkkosivuston uudistus kokonaisvaltaisesti mukaan lukien tekninen toteutus. Työhön sisältyi myös visuaalisen ilmeen kehittäminen, jossa tavoitteena oli luoda sopiva värimaailma, jotta myös herkkänäköiset voisivat helposti ja mielekkäästi navigoida sivustolla. Uudistamisella tavoiteltiin parempaa näkyvyyttä, asiakaskunnan kasvua ja luottamusta yritystä kohtaan. Verkkosivustosta tehtiin myös mobiiliystävällinen. Lopputuloksena syntyi uudistettu ja nykyaikainen verkkosivusto.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee verkkosivuston merkitystä markkinointiviestinnässä. Luvussa avataan mm. miten verkkosivut toimivat yrityksen digitaalisena käyntikorttina sekä kohderyhmän huomioimista ja käyttäjäystävällisyyttä. Luvussa käsitellään myös hakukoneoptimointia.
Tutkimuksellisessa osassa tehtiin vertailuanalyysi, jossa tarkasteltiin kolmea kilpailevaa video-alan yritystä benchmarking-menetelmällä. Kuluttajien mielipiteet otettiin huomioon vuosien varrella saaduista asiakaspalautteista. Näiden lisäksi toteutettiin haastattelu, johon valittiin yksi yksityisasiakas, yksi yritysasiakas ja yksi alan ammattilainen. Yrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin useita kertoja projektin aikana.
Verkkosivuston uudistamisen vaiheet kuvataan työn toiminnallisessa osuudessa. Kuvauksessa käydään läpi mm. menetelmien käyttöä, alustan valintaa, sivuston sisällön, rakenteen ja visuaalisen ilmeen uudistamista sekä sivuston testausta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt uudistettu verkkosivusto julkaistiin 10.3.2025.
Opinnäyteprosessi alkoi tammikuussa 2025 ja valmistui maaliskuussa 2025.