Työssäoppimisen verkostoyhteistyö : Yhteistyön nykytilan kartoitus ja kehittämisehdotukset
Haapa-alho, Maija-Leena (2015)
Haapa-alho, Maija-Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503103000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503103000
Tiivistelmä
Tehty tapaustutkimus kohdistui Raision seudun koulutuskuntayhtymän hotelli-, ravintola- ja catering-alan verkostoyhteistyössä toteutettavaan työssäoppimiseen. Tarkoituksena oli selvittää, millainen on työssäoppimisen nykytila verkostossa ja miten verkostoyhteistyötä tulisi kehittää työssäoppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimuksen kvantitatiivinen online-kysely tehtiin opettajille ja kyselyhetkellä opiskelijavahvuudessa olleille työssäoppimiskokemusta omaaville opiskelijoille. Opiskelijoiden kyselyyn vastasi 93 opiskelijaa 105 opiskelijasta. Opettajien kyselyyn vastasi 14 opettajaa 18 ammatinopettajasta. Tutkimuksen kvalitatiiviseen osaan valittiin harkintaan perustuvalla näytteellä kolme työpaikkaohjaajaa, jotka edustivat kooltaan, toiminnoiltaan ja liikeidealtaan erilaisia oppimisympäristöjä. SWOT-analyysin avulla selvitettiin työssäoppimisen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Työssäoppimisen prosessia tarkasteltiin eri osapuolien näkökulmasta.
Verkostoyhteistyö oli hyvää, ja suhteet työelämään olivat luottamukselliset. Tutkimuksen tuloksina havaittiin eri osapuolien tarvitsevan työssäoppimiseen liittyvää koulutusta. Erityistuen tarpeista tulee tiedottaa nykyistä paremmin työpaikkaohjaajia. Työpaikoista kerätyn tiedon dokumentointi oli puutteellista, ja työssäoppimisprosessin ohjeistuksissa oli päivitystarpeita. Työelämässä opittavien sisältöjen määrittely tulee tehdä nykyistä tarkemmin.
Toimenpide-ehdotuksina tavoitteiden ja arvioinnin ymmärrettävyyttä ja osaamisperusteisuutta on lisättävä. Työssäoppimisen aikana tapahtuvaa palautteen antoa ja ammattiosaamisen näytön arviointia tulee tarkastella ja kehittää yhteistyöverkostossa. Opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä tulee järjestää työssäoppimiseen liittyvää koulutusta kaikille osapuolille ja laatia uudistettua tukima-teriaalia. Prosessiin tuotettu ohjausmateriaali on vietävä laatujärjestelmään. Tieto, jota kerätään työssäoppimispaikoista ja niiden tarjoamista oppimisen mahdollisuuksista, on dokumentoitava kaikkien opettajien käyttöön.
Tutkimuksen kvantitatiivinen online-kysely tehtiin opettajille ja kyselyhetkellä opiskelijavahvuudessa olleille työssäoppimiskokemusta omaaville opiskelijoille. Opiskelijoiden kyselyyn vastasi 93 opiskelijaa 105 opiskelijasta. Opettajien kyselyyn vastasi 14 opettajaa 18 ammatinopettajasta. Tutkimuksen kvalitatiiviseen osaan valittiin harkintaan perustuvalla näytteellä kolme työpaikkaohjaajaa, jotka edustivat kooltaan, toiminnoiltaan ja liikeidealtaan erilaisia oppimisympäristöjä. SWOT-analyysin avulla selvitettiin työssäoppimisen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Työssäoppimisen prosessia tarkasteltiin eri osapuolien näkökulmasta.
Verkostoyhteistyö oli hyvää, ja suhteet työelämään olivat luottamukselliset. Tutkimuksen tuloksina havaittiin eri osapuolien tarvitsevan työssäoppimiseen liittyvää koulutusta. Erityistuen tarpeista tulee tiedottaa nykyistä paremmin työpaikkaohjaajia. Työpaikoista kerätyn tiedon dokumentointi oli puutteellista, ja työssäoppimisprosessin ohjeistuksissa oli päivitystarpeita. Työelämässä opittavien sisältöjen määrittely tulee tehdä nykyistä tarkemmin.
Toimenpide-ehdotuksina tavoitteiden ja arvioinnin ymmärrettävyyttä ja osaamisperusteisuutta on lisättävä. Työssäoppimisen aikana tapahtuvaa palautteen antoa ja ammattiosaamisen näytön arviointia tulee tarkastella ja kehittää yhteistyöverkostossa. Opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä tulee järjestää työssäoppimiseen liittyvää koulutusta kaikille osapuolille ja laatia uudistettua tukima-teriaalia. Prosessiin tuotettu ohjausmateriaali on vietävä laatujärjestelmään. Tieto, jota kerätään työssäoppimispaikoista ja niiden tarjoamista oppimisen mahdollisuuksista, on dokumentoitava kaikkien opettajien käyttöön.