Vanhemman ja lapsen välisen kommunikaation vaikutus alakouluikäisen tunnetaitojen kehittymiseen : sähköinen opas terveydenhuollon ammattilaisille
Niittynen, Milla; Niinimäki, Iisa; Ubani, Julia (2025)
Niittynen, Milla
Niinimäki, Iisa
Ubani, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504045660
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin vanhemman ja lapsen välisen kommunikaation vaikutusta alakouluikäisen tunnetaitojen kehittymiseen. Tunne-elämä on olennainen osa lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Vanhemman rooli lapsen tunnetaitojen kehittymisessä ja oppimisessa on keskeinen. Työssä tarkastellaan, minkälaiset vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaidot tukevat lapsen kykyä tunnistaa ja säädellä omia tunteitaan, sekä vanhemman roolia lapsen tunnetaitojen kehittymisessä.
Yhteiskunnassa puutteelliset tunnetaidot voivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia, kuten heikentynyttä emotionaalista hyvinvointia, sekä haasteita sosiaalisissa suhteissa. Lapsilla, joilla ei ole riittäviä tunnetaitoja, on suurempi riski kokea ahdistusta, masennusta tai omata käytösoireita. Siksi on tärkeää, että vanhemmat tarjoavat lapsilleen esimerkin tunteiden säätelystä keskinäisen kommunikaation kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja sen lopputuloksena syntyi sähköinen opas terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työskentelevät lasten ja heidän perheiden parissa. Opas sisältää teoriatietoa ja käytännön työkaluja, kuten tunnetaitojen tunnistamista sekä kommunikaation tukemista ja vahvistamista. Opas auttaa ammattilaisia tunnistamaan lapsen puutteellisia tunnetaitoja ja tarjoamaan vanhemmille tukea kommunikointiin lapsen kanssa. Näiden avulla vanhempi pystyy kehittämään kommunikaatiota lapsen kanssa ja täten tukemaan lapsen tunnetaitojen kehitystä. Tuotoksen avulla pyritään parantamaan lasten emotionaalista hyvinvointia ja vähentämään yhteiskunnallisia sekä perheen sisäisiä ongelmia, joita syntyy puutteellisista tunne- ja kommunikaatiotaidoista.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin käyttämällä Tampereen ammattikorkeakoulun suosittelemia tietokantoja, kuten Andor, Cinahl, EBSCO sekä Finna. Työssä hyödynnettiin myös painettua materiaalia sekä luotettavia verkkolähteitä, jotka käsittelevät lasten tunnetaitoja tai vanhemman ja lapsen välistä kommunikaatiota.
Yhteiskunnassa puutteelliset tunnetaidot voivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia, kuten heikentynyttä emotionaalista hyvinvointia, sekä haasteita sosiaalisissa suhteissa. Lapsilla, joilla ei ole riittäviä tunnetaitoja, on suurempi riski kokea ahdistusta, masennusta tai omata käytösoireita. Siksi on tärkeää, että vanhemmat tarjoavat lapsilleen esimerkin tunteiden säätelystä keskinäisen kommunikaation kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja sen lopputuloksena syntyi sähköinen opas terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työskentelevät lasten ja heidän perheiden parissa. Opas sisältää teoriatietoa ja käytännön työkaluja, kuten tunnetaitojen tunnistamista sekä kommunikaation tukemista ja vahvistamista. Opas auttaa ammattilaisia tunnistamaan lapsen puutteellisia tunnetaitoja ja tarjoamaan vanhemmille tukea kommunikointiin lapsen kanssa. Näiden avulla vanhempi pystyy kehittämään kommunikaatiota lapsen kanssa ja täten tukemaan lapsen tunnetaitojen kehitystä. Tuotoksen avulla pyritään parantamaan lasten emotionaalista hyvinvointia ja vähentämään yhteiskunnallisia sekä perheen sisäisiä ongelmia, joita syntyy puutteellisista tunne- ja kommunikaatiotaidoista.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin käyttämällä Tampereen ammattikorkeakoulun suosittelemia tietokantoja, kuten Andor, Cinahl, EBSCO sekä Finna. Työssä hyödynnettiin myös painettua materiaalia sekä luotettavia verkkolähteitä, jotka käsittelevät lasten tunnetaitoja tai vanhemman ja lapsen välistä kommunikaatiota.
