Laivan metanolikonversion suunnittelu
Phuphusit, Tuomas (2025)
Phuphusit, Tuomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075789
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Planneri-Groupille, joka tarjoaa muun muassa laivan koneistosuunnittelua telakoille. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin laivan metanolikonversion suunnittelua sekä siihen liittyviä teknisiä, turvallisuuteen liittyviä sekä säädöksellisiä näkökulmia. Kansainvälisen merenkulkujärjes-tön (IMO) kiristyvät päästösanktiot ovat lisänneet kiinnostusta vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, joista metanoli on yksi mahdollinen vaihtoehto.
Työn tavoitteena oli antaa yleinen suunnitteluopas laivan metanolikonversion suunnitteluun ja auttaa laivanrakennusalan suunnittelijoita ymmärtämään, mihin tulisi kiinnittää huomiota. Työssä tarkasteltiin metanolin käyttöä laivan polttoaineena sekä siihen liittyviä teknisiä vaatimuksia. Erityisesti keskityttiin polttoainejärjestelmän muutostarpeisiin, kuten säiliöihin, putkistoihin, venttiileihin ja moottorin soveltuvuuteen metanolikäyttöön. Työssä vertailtiin perinteisiä polttoainejärjestelmiä metanolipolttoainejärjestelmien vaatimuksiin IMO:n ja Bureau Veritaksen säädösten perusteella.
Tulokset osoittivat, että metanolikonversio vaatii muutostöitä laivan järjestelmiin. Huomiota tulee kiinnittää materiaalivalintoihin, paloturvallisuuteen ja inertointivaatimuksiin. Metanoli on ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin fossiiliset polttoaineet, ja sitä on helposti saatavilla. Sen käytössä tulee kuitenkin kiinnittää huomiota turvallisuusvaatimuksiin ja alhaisempaan energiatiheyteen. Jatkossa aihetta voisi tutkia lisää muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten vedyn ja ammoniakin, soveltuvuuden osalta. Lisäksi voisi selvittää metanolikonversion taloudellisia vaikutuksia.
Työn tavoitteena oli antaa yleinen suunnitteluopas laivan metanolikonversion suunnitteluun ja auttaa laivanrakennusalan suunnittelijoita ymmärtämään, mihin tulisi kiinnittää huomiota. Työssä tarkasteltiin metanolin käyttöä laivan polttoaineena sekä siihen liittyviä teknisiä vaatimuksia. Erityisesti keskityttiin polttoainejärjestelmän muutostarpeisiin, kuten säiliöihin, putkistoihin, venttiileihin ja moottorin soveltuvuuteen metanolikäyttöön. Työssä vertailtiin perinteisiä polttoainejärjestelmiä metanolipolttoainejärjestelmien vaatimuksiin IMO:n ja Bureau Veritaksen säädösten perusteella.
Tulokset osoittivat, että metanolikonversio vaatii muutostöitä laivan järjestelmiin. Huomiota tulee kiinnittää materiaalivalintoihin, paloturvallisuuteen ja inertointivaatimuksiin. Metanoli on ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin fossiiliset polttoaineet, ja sitä on helposti saatavilla. Sen käytössä tulee kuitenkin kiinnittää huomiota turvallisuusvaatimuksiin ja alhaisempaan energiatiheyteen. Jatkossa aihetta voisi tutkia lisää muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten vedyn ja ammoniakin, soveltuvuuden osalta. Lisäksi voisi selvittää metanolikonversion taloudellisia vaikutuksia.