Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaalihuollon asiakasneuvonnan sähköisen perehdytyssuunnitelman laatiminen
Koistinen, Suvi (2025)
Koistinen, Suvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075823
Tiivistelmä
Kymenlaakson hyvinvointialueella on otettu käyttöön Finnish Consulting Group Oy:n kehittämä Intro-perehdytysohjelma, jonka pohjalle luodusta mallista yksiköt rakentavat komponentit jaksotetulle perehdytysmallipohjalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sähköinen perehdytyssuunnitelma vastaamaan sosiaalihuollon asiakasneuvonnan tarpeita. Suunnitelman käyttöönotolla pyritään parantamaan perehdytyksen laatua, lisäämään työntekijöiden sitoutumista, vähentämään henkilöstön vaihtuvuutta ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä.
Opinnäytetyö tukee Kymenlaakson hyvinvointialueen strategisia tavoitteita vuodelle 2023–2025, jotka tähtäävät osaavaan ja hyvinvoivaan henkilöstöön. Kehittämistyössä käytettiin yhteiskehittämisen menetelmää, jolla varmistettiin, että valitut ratkaisut olivat käytännönläheisiä ja tehokkaita kohderyhmän näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Kymenlaakson hyvinvointialueen yhtenäisen mallin mukainen sähköinen perehdytyssuunnitelma kohdennettuna sosiaalihuollon asiakasneuvonnalle. Suunnitelmallinen perehdyttäminen etenee selkeän rakenteen ja järjestelmällisen prosessin mukaisesti. Huolella suunniteltu perehdytys näyttäytyy positiivisesti organisaation veto- ja pitovoiman lisäämisessä.
Opinnäytetyö tukee Kymenlaakson hyvinvointialueen strategisia tavoitteita vuodelle 2023–2025, jotka tähtäävät osaavaan ja hyvinvoivaan henkilöstöön. Kehittämistyössä käytettiin yhteiskehittämisen menetelmää, jolla varmistettiin, että valitut ratkaisut olivat käytännönläheisiä ja tehokkaita kohderyhmän näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Kymenlaakson hyvinvointialueen yhtenäisen mallin mukainen sähköinen perehdytyssuunnitelma kohdennettuna sosiaalihuollon asiakasneuvonnalle. Suunnitelmallinen perehdyttäminen etenee selkeän rakenteen ja järjestelmällisen prosessin mukaisesti. Huolella suunniteltu perehdytys näyttäytyy positiivisesti organisaation veto- ja pitovoiman lisäämisessä.