Kestävä kehitys osana Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapian opetusta : artikkelimuotoinen opinnäytetyö
Virta, Riikka (2025)
Virta, Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504075858
Tiivistelmä
Maapallomme voi huonosti ja tämän vuoksi kestävän kehityksen teemat ovat esillä toistuvasti. Toimintaterapeuteilla on merkittävät mahdollisuudet edistää kestävyystoimien toteutumista, joten siksi myös toimintaterapiakoulutuksessa huomioidaan kestävyysteemat.
Artikkelimuotoisena opinnäytetyönä suunniteltiin ja laadittiin artikkeliluonnos, jonka tilaajatahona toimi Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapiakoulutuksen opettaja. Artikkeliluonnoksen tavoitteena oli selvittää, kuinka kestävää kehitystä tuodaan esiin ja toteutetaan toimintaterapian opetussuunnitelmassa sekä erilaisissa opetukseen liittyvissä käytännöissä. Artikkeliluonnoksessa hyödynnetään monipuolista teoriapohjaa, kuten kestävän kehityksen käsitteitä ja merkitystä, Toimintaterapeuttien Maailmanliiton kestävän kehityksen periaatteita, Turun ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaa sekä henkilöhaastattelua.
Artikkeliluonnoksen tuloksena käy ilmi, että Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapian opetussuunnitelmassa huomioidaan kestävän kehityksen teemoja useissa eri opintojaksoissa. Lisäksi koulutusohjelman sisäisissä käytännöissä teemaa nostetaan esiin. Tulevaisuudessa kestävyysteemoihin tullaan panostamaan vielä aiempaakin enemmän.
Artikkelimuotoisena opinnäytetyönä suunniteltiin ja laadittiin artikkeliluonnos, jonka tilaajatahona toimi Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapiakoulutuksen opettaja. Artikkeliluonnoksen tavoitteena oli selvittää, kuinka kestävää kehitystä tuodaan esiin ja toteutetaan toimintaterapian opetussuunnitelmassa sekä erilaisissa opetukseen liittyvissä käytännöissä. Artikkeliluonnoksessa hyödynnetään monipuolista teoriapohjaa, kuten kestävän kehityksen käsitteitä ja merkitystä, Toimintaterapeuttien Maailmanliiton kestävän kehityksen periaatteita, Turun ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaa sekä henkilöhaastattelua.
Artikkeliluonnoksen tuloksena käy ilmi, että Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapian opetussuunnitelmassa huomioidaan kestävän kehityksen teemoja useissa eri opintojaksoissa. Lisäksi koulutusohjelman sisäisissä käytännöissä teemaa nostetaan esiin. Tulevaisuudessa kestävyysteemoihin tullaan panostamaan vielä aiempaakin enemmän.