Markkinointiopas Valo-Valmennusyhdistys ry:lle
Kujala, Anni-Maria (2025)
Kujala, Anni-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504085911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504085911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointiopas Valo-Valmennusyhdistys ry:lle. Valo-Valmennusyhdistys on yhteiskunnallinen toimija, joka tarjoaa palveluita heikommassa asemassa oleville. Opinnäytetyö keskittyi Valo-Valmennusyhdistyksen Tampereen alueen pajatoimintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yhdistyksen nykyistä tilannetta ja tehostaa sen markkinointia.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoriaosuuteen ja markkinointioppaaseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin kattavasti markkinointimixiä, markkinointi- ja vaikuttavuusviestintää, digimarkkinointia ja markkinoinnin suunnittelun teoriaa. Teoriaosuudella saatiin perusta markkinointioppaalle.
Markkinointioppaassa ensin käsiteltiin ja analysoitiin Valo-Valmennusyhdistyksen nykytilanne sekä tavoitteet. Opinnäytetyötä varten tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus pajojen nykyisille asiakkaille, johon saatiin 46 vastausta. Tutkimustuloksen avulla luotiin pohjaa markkinointitoimenpiteille.
Markkinointioppaassa käytiin läpi ehdotuksia markkinointikanaviksi ja esitettiin keinoja, joilla näitä kanavia voi hyödyntää. Markkinointikanaviksi valittiin verkkosivut, Facebook, Instagram ja fyysinen media. Fyysistä mediaa varten luotiin mainos, jota Valo-Valmennusyhdistys voi halutessaan käyttää. Lisäksi käsiteltiin vaikuttavuusviestintää Valo-Valmennusyhdistyksen näkökulmasta sekä markkinoinnin onnistumisen seurantaa.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, teoriaosuuteen ja markkinointioppaaseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin kattavasti markkinointimixiä, markkinointi- ja vaikuttavuusviestintää, digimarkkinointia ja markkinoinnin suunnittelun teoriaa. Teoriaosuudella saatiin perusta markkinointioppaalle.
Markkinointioppaassa ensin käsiteltiin ja analysoitiin Valo-Valmennusyhdistyksen nykytilanne sekä tavoitteet. Opinnäytetyötä varten tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus pajojen nykyisille asiakkaille, johon saatiin 46 vastausta. Tutkimustuloksen avulla luotiin pohjaa markkinointitoimenpiteille.
Markkinointioppaassa käytiin läpi ehdotuksia markkinointikanaviksi ja esitettiin keinoja, joilla näitä kanavia voi hyödyntää. Markkinointikanaviksi valittiin verkkosivut, Facebook, Instagram ja fyysinen media. Fyysistä mediaa varten luotiin mainos, jota Valo-Valmennusyhdistys voi halutessaan käyttää. Lisäksi käsiteltiin vaikuttavuusviestintää Valo-Valmennusyhdistyksen näkökulmasta sekä markkinoinnin onnistumisen seurantaa.