Johtaminen suomalaisissa apteekeissa
Ylituomaala, Henna (2025)
Ylituomaala, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504085962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504085962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia johtajuutta suomalaisissa apteekeissa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia arkisia johtamisen keinoja apteekeissa on ja miten ne toteutetaan. Tutkimukseen valittiin neljä johtamisen osa-aluetta. Tavoitteena oli selvittää, asetetaanko apteekin henkilöstölle tavoitteita ja kuka ja kuinka usein niiden saavuttamista seurataan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten apteekeissa viestitään. Kolmas osa-alue käsitteli osaamisen kehittämistä. Viimeisessä osa-alueessa kartoitettiin henkilöstön motivaatioon ja työhön sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselytutkimuksena. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Pohjanmaan proviisorikerhon jäsenistölle. Jäsenistö muodostuu vanhan Vaasan läänin alueella toimivista apteekkareista ja proviisoreista. Tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla.
Tavoitteiden asettaminen ei ole itsestäänselvyys apteekkitoimialalla. Tyypillisimmin asetetut tavoitteet liittyivät kouluttautumiseen ja kampanjamyyntiin. Kyseisiä tavoitteita seurattiin pääosin vuosittain tai kuukausittain. Tavoitteen täyttymistä seurasi joko esihenkilö itsenäisesti tai esihenkilö ja työntekijä yhteistyössä. Kehityskeskusteluja käytettiin johtamisen menetelmänä. Apteekeissa oli sekä sähköisiä että perinteisiä viestintäkeinoja. Henkilöstölle annettiin palautetta tyypillisimmin viikoittain. Henkilöstöpalavereita järjestettiin suurimmassa osassa apteekkeja. Kouluttautuminen työajalla oli mahdollista. Osaamisen kehittämiseen ei tyypillisesti hyödynnetty osaamiskartoituksia tai henkilökohtaisia koulutussuunnitelmia. Kouluttautumisinnokkuus vaihteli henkilökunnan keskuudessa. Suositeltu 3 päivän koulutusvaatimus ei täyttynyt kaikissa apteekeissa. Esihenkilöt eivät systemaattisesti arvioi suoritetun koulutuksen laatua. Vastaajat kokivat, että farmaseuttinen henkilökunta pystyi vaikuttamaan työnkuvaansa ja asiakaspalvelun lisäksi olevia vastuualueita oli useita. Monipuoliset henkilöstöedut sekä yhteiset tapahtumat kuuluivat apteekkien toimintakulttuuriin. Merkittävää työvoimapulaa ei ollut havaittavissa, mutta mahdollisissa rekrytointitilanteissa oli ollut haasteita.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus koostuu johtamisen teoriasta sekä apteekkitoimialan ja sen erikoispiirteiden käsittelystä. Suoritettu tutkimus määritteli kirjallisuusosioon valitut johtamisen osa-alueet.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselytutkimuksena. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Pohjanmaan proviisorikerhon jäsenistölle. Jäsenistö muodostuu vanhan Vaasan läänin alueella toimivista apteekkareista ja proviisoreista. Tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla.
Tavoitteiden asettaminen ei ole itsestäänselvyys apteekkitoimialalla. Tyypillisimmin asetetut tavoitteet liittyivät kouluttautumiseen ja kampanjamyyntiin. Kyseisiä tavoitteita seurattiin pääosin vuosittain tai kuukausittain. Tavoitteen täyttymistä seurasi joko esihenkilö itsenäisesti tai esihenkilö ja työntekijä yhteistyössä. Kehityskeskusteluja käytettiin johtamisen menetelmänä. Apteekeissa oli sekä sähköisiä että perinteisiä viestintäkeinoja. Henkilöstölle annettiin palautetta tyypillisimmin viikoittain. Henkilöstöpalavereita järjestettiin suurimmassa osassa apteekkeja. Kouluttautuminen työajalla oli mahdollista. Osaamisen kehittämiseen ei tyypillisesti hyödynnetty osaamiskartoituksia tai henkilökohtaisia koulutussuunnitelmia. Kouluttautumisinnokkuus vaihteli henkilökunnan keskuudessa. Suositeltu 3 päivän koulutusvaatimus ei täyttynyt kaikissa apteekeissa. Esihenkilöt eivät systemaattisesti arvioi suoritetun koulutuksen laatua. Vastaajat kokivat, että farmaseuttinen henkilökunta pystyi vaikuttamaan työnkuvaansa ja asiakaspalvelun lisäksi olevia vastuualueita oli useita. Monipuoliset henkilöstöedut sekä yhteiset tapahtumat kuuluivat apteekkien toimintakulttuuriin. Merkittävää työvoimapulaa ei ollut havaittavissa, mutta mahdollisissa rekrytointitilanteissa oli ollut haasteita.
Opinnäytetyön kirjallinen osuus koostuu johtamisen teoriasta sekä apteekkitoimialan ja sen erikoispiirteiden käsittelystä. Suoritettu tutkimus määritteli kirjallisuusosioon valitut johtamisen osa-alueet.