Progression systems in roguelite games
Kammonen, Eino (2025)
Kammonen, Eino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504095999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504095999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja ohjelmoida KILLBEAT-pelin etenemisjärjestelmiin sisältöä. KILLBEAT on Unityllä tehty roguelite-peli, jossa toimintoja tehdään rytmin tahtiin. Pelin tekijä on Kalma Games, joka myös toimii tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Kaikki opinnäytetyötä varten tehty työ on tehty osana opinnäytetyön kirjoittajan työharjoittelua Kalma Gamesilla.
Työn tavoitteena oli kehittää pelin moninaisuutta tuottamalla uusia esineitä, kuten aseita, joita pelaaja löytää pelin aikana. Tuotetun sisällön oli oltava miellyttävä käyttää, ainutlaatuista muuhun sisältöön verrattuna ja pelin tasapainon mukaisesti suunniteltu. Työhön kuului myös analysoida samanlaisia pelejä ja niiden etenemisjärjestelmiä, jotta toteutettavasta sisällöstä saatiin luotua laadukas.
Työn tuloksena pelin moninaisuus kasvoi merkittävästi. Uusien vaihtoehtojen avulla pelaaja pystyy tarkemmin harkitsemaan omaa pelityyliään ja etsimään valintojen välisiä synergioita.
Opinnäytetyöraportti on jaettu teoreettiseen ja käytännön osuuteen. Teoreettinen osuus sisältää työtä varten tehdyn analyysin niin roguelite-pelien historiasta kuin pelien etenemisjärjestelmien tärkeydestä. Käytännön osuudessa käsitellään peliin tuotettua sisältöä, suunnitteluprosessia ja toiminnallisuuksien ohjelmointia usean esimerkin avulla.
Työn tavoitteena oli kehittää pelin moninaisuutta tuottamalla uusia esineitä, kuten aseita, joita pelaaja löytää pelin aikana. Tuotetun sisällön oli oltava miellyttävä käyttää, ainutlaatuista muuhun sisältöön verrattuna ja pelin tasapainon mukaisesti suunniteltu. Työhön kuului myös analysoida samanlaisia pelejä ja niiden etenemisjärjestelmiä, jotta toteutettavasta sisällöstä saatiin luotua laadukas.
Työn tuloksena pelin moninaisuus kasvoi merkittävästi. Uusien vaihtoehtojen avulla pelaaja pystyy tarkemmin harkitsemaan omaa pelityyliään ja etsimään valintojen välisiä synergioita.
Opinnäytetyöraportti on jaettu teoreettiseen ja käytännön osuuteen. Teoreettinen osuus sisältää työtä varten tehdyn analyysin niin roguelite-pelien historiasta kuin pelien etenemisjärjestelmien tärkeydestä. Käytännön osuudessa käsitellään peliin tuotettua sisältöä, suunnitteluprosessia ja toiminnallisuuksien ohjelmointia usean esimerkin avulla.