Saiturin joulu - oppimispäiväkirja : harjoitusprosessin suunnittelu
Hamari, Eetu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa tuotannollinen pohja, jonka mukaan tulevaisuudessa voin itse suunnitella omien ohjausteni harjoituksia. Tavoitteena oli löytää parhaat mahdolliset välineet prosessin suunnitteluun ja aikataulussa pitämiseen. Tämä tuotannollinen pohja on hyvä olla olemassa, jotta jokaista ohjausta alettaessa suunnittelemaan ei tarvitse aina aloittaa alusta.
Opinnäytetyö pohjautuu oppimispäiväkirjaani, jota kirjoitin toimiessani ohjaajan assistenttina Saiturin joulu -näytelmässä, 2.9.–9.11.2024, Oulun Teatterissa. Oppimispäiväkirjamerkinnät ovat tässä kirjallisessa opinnäytetyössä sellaisenaan, kuin ne on alun perin kirjoitettu. Oppimispäiväkirja koostuu työpäivieni kuvauksesta ja tekemistäni havainnoista. Käsittelykappaleissa pureudutaan syvemmin harjoitusviikkojen aikana tehtyihin huomioihin ja seikkoihin, jotka ohjaajan prosessia suunnitellessa tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyöni tulos oli toivotunlainen tuotannollinen pohja, jonka mukaan tulevaisuudessa lähden suunnittelemaan harjoitusprosessini. Opinnäytetyön tuloksena minun ei ohjaajana tarvitse aina keksiä uudestaan, kuinka lähden produktiota harjoituttamaan. Huomioissani oli myös yllättävän paljon taiteellisia asioita, joita ohjaajan tulee ottaa huomioon produktiota valmistaessa. The goal of this thesis was to create a production framework that I can use in the future to plan exercises for my own direction. The objective was to find the best possible tools for process planning and keeping on schedule. This production framework is essential so that every time I start planning a new direction, I don't have to start from scratch.
This thesis is based on my learning journal, which I wrote while working as an assistant director for the play Saiturin joulu at the Oulu Theatre 2.9-9.11.2024. The journal entries are presented in this written thesis exactly as they were originally written. The learning journal consists of descriptions of my workdays and observations. The analytical sections delve deeper into the observations made during the rehearsal weeks and the factors that need to be considered when planning the director's process.
My thesis result was the desired production-based framework, which I will use as a foundation when planning my rehearsal processes in the future. As a result of the thesis, I, as a director, no longer need to reinvent how to approach rehearsing a production each time. I also noticed that there were surprisingly many artistic aspects that a director must consider when preparing a production.
Opinnäytetyö pohjautuu oppimispäiväkirjaani, jota kirjoitin toimiessani ohjaajan assistenttina Saiturin joulu -näytelmässä, 2.9.–9.11.2024, Oulun Teatterissa. Oppimispäiväkirjamerkinnät ovat tässä kirjallisessa opinnäytetyössä sellaisenaan, kuin ne on alun perin kirjoitettu. Oppimispäiväkirja koostuu työpäivieni kuvauksesta ja tekemistäni havainnoista. Käsittelykappaleissa pureudutaan syvemmin harjoitusviikkojen aikana tehtyihin huomioihin ja seikkoihin, jotka ohjaajan prosessia suunnitellessa tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyöni tulos oli toivotunlainen tuotannollinen pohja, jonka mukaan tulevaisuudessa lähden suunnittelemaan harjoitusprosessini. Opinnäytetyön tuloksena minun ei ohjaajana tarvitse aina keksiä uudestaan, kuinka lähden produktiota harjoituttamaan. Huomioissani oli myös yllättävän paljon taiteellisia asioita, joita ohjaajan tulee ottaa huomioon produktiota valmistaessa.
This thesis is based on my learning journal, which I wrote while working as an assistant director for the play Saiturin joulu at the Oulu Theatre 2.9-9.11.2024. The journal entries are presented in this written thesis exactly as they were originally written. The learning journal consists of descriptions of my workdays and observations. The analytical sections delve deeper into the observations made during the rehearsal weeks and the factors that need to be considered when planning the director's process.
My thesis result was the desired production-based framework, which I will use as a foundation when planning my rehearsal processes in the future. As a result of the thesis, I, as a director, no longer need to reinvent how to approach rehearsing a production each time. I also noticed that there were surprisingly many artistic aspects that a director must consider when preparing a production.