Psykoedukaatio kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitotyössä : e-oppimateriaalin tuottaminen sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutukseen
Mäki, Anssi; Ojanen, Heikki (2025)
Mäki, Anssi
Ojanen, Heikki
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda hoitotyön koulutukseen e-oppimateriaali, jonka avulla lisätään tietämystä psykoedukaatiosta ja edistetään sen esille tuomista psykiatrisen hoitotyön opetuksessa. Tehtävänä oli selvittää, miten psykiatrisen hoitotyön ammattilainen voi psykoedukaation keinoin auttaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavaa ja tämän läheisiä tekemään potilaan hyvinvointia edistäviä valintoja sekä tulemaan toimeen sairauden aiheuttamien haasteiden kanssa. Työn tilaajana oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Kaksisuuntaiselle mielialahäiriölle on ominaista vaihtelevin välein toisiaan seuraavat masennusjaksot sekä mania- tai hypomaniajaksot. Potilaan näkökulmasta tämän sairauden hallinta on vahvasti elämäntapakysymys, johon tarvitaan hoitajan tarjoamaa valmennusta ja läheisten tukea. Mielialajaksojen aikana oireisiin on haastavaa vaikuttaa, joten päähuomio on oltava mielialajaksojen ehkäisyssä. Psykoedukaatio kuuluu olennaisena osana kaksisuuntaisen mielialahäiriön virallisiin hoitosuosituksiin ja on tutkimusten mukaan vaikuttava hoitomuoto tämän sairauden oirejaksojen vähentämisessä ja potilaan toimintakyvyn tukemisessa.
Opinäytetyöstä selviää, että psykoedukaatio tarjoaa olennaista tietoa sairaudesta sekä antaa potilaille käytännön strategioita oireiden hallintaan, uusiutumisen ehkäisyyn ja elämänlaadun parantamiseen. Psykoedukaation toteutuksessa olennaista on jaettu asiantuntijuus hoitohenkilökunnan, potilaan ja hänen perheensä välillä. Potilaan ja perheenjäsenten omat kokemukset pyritään hyödyntämään yhdistämällä ne hoitotyön ja lääketieteen uusimpaan tietoon.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi e-oppimateriaali, jonka sisältö, pedagoginen lähestymistapa, visuaalinen ulkoasu sekä tekninen toteutus ovat linjassa tavoitteiden kanssa. Verkkokurssi soveltuu itseopiskeluun sekä opiskelijan osaamisen varmistamiseen. Laadittua oppimateriaalia on mahdollisuus jatkokehittää tietoa rikastamalla, interaktiivisuutta lisäämällä sekä tuomalla mukaan ryhmässä oppimisen elementtejä.
Kaksisuuntaiselle mielialahäiriölle on ominaista vaihtelevin välein toisiaan seuraavat masennusjaksot sekä mania- tai hypomaniajaksot. Potilaan näkökulmasta tämän sairauden hallinta on vahvasti elämäntapakysymys, johon tarvitaan hoitajan tarjoamaa valmennusta ja läheisten tukea. Mielialajaksojen aikana oireisiin on haastavaa vaikuttaa, joten päähuomio on oltava mielialajaksojen ehkäisyssä. Psykoedukaatio kuuluu olennaisena osana kaksisuuntaisen mielialahäiriön virallisiin hoitosuosituksiin ja on tutkimusten mukaan vaikuttava hoitomuoto tämän sairauden oirejaksojen vähentämisessä ja potilaan toimintakyvyn tukemisessa.
Opinäytetyöstä selviää, että psykoedukaatio tarjoaa olennaista tietoa sairaudesta sekä antaa potilaille käytännön strategioita oireiden hallintaan, uusiutumisen ehkäisyyn ja elämänlaadun parantamiseen. Psykoedukaation toteutuksessa olennaista on jaettu asiantuntijuus hoitohenkilökunnan, potilaan ja hänen perheensä välillä. Potilaan ja perheenjäsenten omat kokemukset pyritään hyödyntämään yhdistämällä ne hoitotyön ja lääketieteen uusimpaan tietoon.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi e-oppimateriaali, jonka sisältö, pedagoginen lähestymistapa, visuaalinen ulkoasu sekä tekninen toteutus ovat linjassa tavoitteiden kanssa. Verkkokurssi soveltuu itseopiskeluun sekä opiskelijan osaamisen varmistamiseen. Laadittua oppimateriaalia on mahdollisuus jatkokehittää tietoa rikastamalla, interaktiivisuutta lisäämällä sekä tuomalla mukaan ryhmässä oppimisen elementtejä.