Brändikäsikirja pienyritykselle : tapaus: Progap
Eskola, Pietari (2025)
Eskola, Pietari
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096048
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin toimiva ja selkeä brändikäsikirja pienyritykselle, Progapille. Progap on oma yritykseni, jonka omistan puoliksi yhtiökumppanini kanssa. Keskustelin yhtiökumppanini kanssa ideasta luoda yritykselle brändikäsikirja ja tulimme siihen tulokseen, että se olisi kannattava. Työn keskeinen tavoite oli luoda konkreettinen työkalu yritykselle, joka tukee sen brändin yhtenäisyyden säilyttämistä. Brändikäsikirja pyrkii myös vaikuttamaan yrityksen tunnistettavuuteen, sekä viestintään. Progapin päätoimena on frisbeegolf aiheiset yritystapahtumat ja se pyrkii kasvattamaan lajin suosiota, sekä harrastajamääriä. Kyseisen brändikäsikirjan avulla yrityksen visuaalinen ilme pyritään pitämään yhtenäisenä kaikissa eri kanavissa.
Tämä työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka jakautui kahteen osaan. Nämä osat ovat teoriaosuus ja käytännön toteutus. Teoriaosuudessa käsitellään brändiä käsitteenä ja sen tarkoitus on ohjata lukija aiheeseen. Tämän teoriaosuuden pohjalta luotiin Progapin brändikäsikirja.
Yrityksellä ei ollut ennestään minkäänlaista ohjeistoa koskien sen toimintaa, joten kyseinen käsikirja tuli tarpeeseen. Tavoitteena oli luoda ennen kaikkea joustava käsikirja, joka määrittää kuitenkin selkeät linjat koskien brändin kehittämistä.
Tämä työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka jakautui kahteen osaan. Nämä osat ovat teoriaosuus ja käytännön toteutus. Teoriaosuudessa käsitellään brändiä käsitteenä ja sen tarkoitus on ohjata lukija aiheeseen. Tämän teoriaosuuden pohjalta luotiin Progapin brändikäsikirja.
Yrityksellä ei ollut ennestään minkäänlaista ohjeistoa koskien sen toimintaa, joten kyseinen käsikirja tuli tarpeeseen. Tavoitteena oli luoda ennen kaikkea joustava käsikirja, joka määrittää kuitenkin selkeät linjat koskien brändin kehittämistä.