Terveyden edistäminen YAMK -urakehitys : "ilman YAMK-tutkintoa en olisi voinut hakeutua tähän tehtävään"
Juntunen, Tiina (2025)
Juntunen, Tiina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504096055
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan terveyden edistämisen YAMK-tutkinnon suorittaneiden urakehitystä. Tarkoituksena oli selvittää uramahdollisuuksia ja työllistymistä koulutuksen jälkeen. Kerättyjen vastausten pohjalta on luotu PowerPoint-esitys, joka tukee Master School, Terveys ja hyvinvointisektorin (Terhy) opiskelijoita urasuunnittelussa. Materiaali julkaistaan Turun ammattikorkeakoulun Itslearning-opetusalustalla.
Aineisto kerättiin webropol-kyselyllä elokuussa 2024. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse 138 alumnille, joista 23 vastasi. Yhden alumnin vastaukset hylättiin. Analysoiduista 22 vastauksesta ilmeni, että yli puolella työpaikka, työtehtävät ja virkanimike muuttuivat tutkinnon jälkeen, ja suurin osa eteni urallaan. YAMK-tutkinto laajensi työllistymismahdollisuuksia ja urakehitystä. Koulutukseen tyytymättömät vastaajat eivät edenneet urallaan.
Osa vastaajista jatkoi opintojaan, erityisesti terveystieteissä. Jotkut kokevat, ettei YAMK-tutkintoa arvosteta samalla tavalla kuin yliopistotutkintoa. Jatkossa YAMK-tutkinnon tietoisuutta tulisi lisätä ja tutkia työnantajien näkökulmasta.
Aineisto kerättiin webropol-kyselyllä elokuussa 2024. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse 138 alumnille, joista 23 vastasi. Yhden alumnin vastaukset hylättiin. Analysoiduista 22 vastauksesta ilmeni, että yli puolella työpaikka, työtehtävät ja virkanimike muuttuivat tutkinnon jälkeen, ja suurin osa eteni urallaan. YAMK-tutkinto laajensi työllistymismahdollisuuksia ja urakehitystä. Koulutukseen tyytymättömät vastaajat eivät edenneet urallaan.
Osa vastaajista jatkoi opintojaan, erityisesti terveystieteissä. Jotkut kokevat, ettei YAMK-tutkintoa arvosteta samalla tavalla kuin yliopistotutkintoa. Jatkossa YAMK-tutkinnon tietoisuutta tulisi lisätä ja tutkia työnantajien näkökulmasta.