Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pinkkipesu yritysten viestinnässä

Suominen, Olga (2025)

Avaa tiedosto
Suominen_Olga.pdf (751.7Kt)
Lataukset: 


Suominen, Olga
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106091
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä tutkittiin pinkkipesua yritysten toteuttamassa viestinnässä sekä selvitettiin, millaista pinkkipesu on ja miten sen erottaa sateenkaariviestinnästä. Koska pinkkipesu on käsitteenä melko tuore, työn tavoitteena oli helpottaa sen tunnistamista kriteeristön tuin. Pinkkipesu on aiheena tärkeä ja ajankohtainen, sillä yrityksiltä odotetaan vastuullisia tekoja yhä enemmän, ja poliittinen tilanne maailmalla on jännittynyt.

Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi avaamaan pinkkipesua käsitteenä ja kertomaan, miksi sitä toteutetaan ja miten se vaikuttaa yritysten toimintaan. Lisäksi tietoperusta käsitteli yritysten viestintää ja vastuullisuusviestintää yleisellä tasolla, sekä kertoi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tilanteesta maailmalla työn kirjoittamisen aikana.

Työn empiirinen osa keskittyi analysoimaan kolmen suuryrityksen, Metan, BMW:n sekä AT&T:n toteuttamia pinkkipesutapauksia. Tavoitteena oli kehittää tietoa pinkkipesusta ja helpottaa pinkkipesun tunnistamista luodun kriteeristön avulla. Työn kriteeristö jakaantui kolmeen eri kohtaan, jota hyödynnettiin pinkkipesutapausten tutkimisessa ja analysoimisessa. Tapaukset keskittyivät pääosin sosiaalisen median julkaisuihin sekä yritysten omilla sivuilla toteutettuun viestintään. Lisäksi tutkittiin onnistunutta sateenkaariviestintää Legon ja Flying Tiger Copenhagenin tapauksia hyödyntämällä.

Työn muodon takia tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, joka helpotti pinkkipesutapausten johdonmukaista tutkimista ja kriteeristön hyödyntämistä.

Tuloksista selvisi, että pinkkipesu on yleinen ilmiö yritysviestinnässä. Sitä toteutetaan erityisesti Pride-kuukauden aikana, ja vaikka yrityksillä on usein tahtotilaa parantaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia, teot jäävät usein toteutumatta. Lisäksi tulokset kertovat, että vastuullisuus on kasvava trendi yritysmaailmassa, ja sidosryhmät odottavat tulevaisuudessa yhä enemmän vastuullisia tekoja.

Tulokset kertovat, että nykyhetken poliittinen tilanne sekä se, että vähemmistöjen oikeuksista puhutaan yhä avoimemmin, voivat vaikuttaa pinkkipesuun joko positiivisesti tai negatiivisesti. Onnistunut sateenkaariviestintä vaatii yrityksiltä pitkäaikaista sitoutumista ja esimerkiksi tekoja pelkän viestinnän sijaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste