KouluSaappaan vapaaehtoisten toiminta koulussa : nuorten kohtaaminen ja yhteistyön rakentuminen koulujen ja KouluSaapaan kanssa
Jauhiainen, Jenni (2025)
Jauhiainen, Jenni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106129
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Lasten ja nuorten keskus ry:lle KouluSaappaan vapaaehtoisten kokemuksista nuorten kohtaamisista ja yhteistyön sujumisesta koulujen kanssa ja saatujen tulosten perusteella laatia vinkkilista hyvän kohtaamisen muodostamiseen. Tarkoitus oli selvittää kyselyn avulla, mistä KouluSaappaan vapaaehtoisten mielestä hyvä kohtaaminen muodostuu, millaisia kokemuksia heillä on kohtaamisista ja miten yhteistyö koulujen kanssa on sujunut. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella. Sisällönanalyysi tehtiin aineistolähtöisellä eli induktiivisella otteella.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella hyvä kohtaaminen muodostuu lähes samoista tekijöistä kuin aikaisemmissa nuorisotyön kontekstissa tehdyissä tutkimuksissa. Ja ne muodostavat kolme eri tasoa. Nämä tasot muodostuvat seuraavista tekijöistä: aito läsnä oleminen ja nuoren kuuntelu, luottamus ja avoimuus vuorovaikutuksessa, nuoren kuulluksi tuleminen, kiitollisuus ja hyvä mieli kohtaamisen jälkeen sekä vuorovaikutuksen nuorilähtöisyys. Tila, jossa vapaaehtoiset päivystävät, on joko helpottamassa tai estämässä kohtaamisen muodostumista. Teoriaosuudessa kuvataan kohtaamisen käsitettä liittyen hyvinvoinnin osa-alueisiin Loving ja Being. Lisäksi tärkeässä osassa on vapaaehtoistoiminta sekä kouluympäristössä tehtävä nuorisotyö. Kohtaamisissa ilmenee myös Buberin teorian Minä-Sinä-suhteen muodostumista.
Kohtaamisten kokemuksina vapaaehtoiset ilmaisevat omia tunteita vapaaehtoistoiminnan merkityksellisyydestä ja tärkeydestä, nuoren tukena ja apuna olemisena sekä uusien näkökulmien löytymisenä ja mahdollisuudesta tutustua uusiin ihmisiin. Nämä motivoivat vapaaehtoisia jatkamaan toiminnassa mukana oloa ja antavaa heille positiivisia tunteita. Tutkimuksessa nousee myös merkityksettömyyden tunnetta. Tällöin kohtaamiset jäävät vapaaehtoisten mielestä pintapuolisiksi.
Yhteistyön muodostumiseen vaikuttavat osapuolten välille muodostunut luottamus, arvostus, selkeä roolijako ja vuorovaikutus. Vapaaehtoiset suhtautuvat koulujen henkilökuntaan pääasiassa positiivisesti.
Asiasanat: dialogisuus, hyvinvointi, kohtaaminen, nuorisotyö, vapaaehtoistoiminta, yhteistyö
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella hyvä kohtaaminen muodostuu lähes samoista tekijöistä kuin aikaisemmissa nuorisotyön kontekstissa tehdyissä tutkimuksissa. Ja ne muodostavat kolme eri tasoa. Nämä tasot muodostuvat seuraavista tekijöistä: aito läsnä oleminen ja nuoren kuuntelu, luottamus ja avoimuus vuorovaikutuksessa, nuoren kuulluksi tuleminen, kiitollisuus ja hyvä mieli kohtaamisen jälkeen sekä vuorovaikutuksen nuorilähtöisyys. Tila, jossa vapaaehtoiset päivystävät, on joko helpottamassa tai estämässä kohtaamisen muodostumista. Teoriaosuudessa kuvataan kohtaamisen käsitettä liittyen hyvinvoinnin osa-alueisiin Loving ja Being. Lisäksi tärkeässä osassa on vapaaehtoistoiminta sekä kouluympäristössä tehtävä nuorisotyö. Kohtaamisissa ilmenee myös Buberin teorian Minä-Sinä-suhteen muodostumista.
Kohtaamisten kokemuksina vapaaehtoiset ilmaisevat omia tunteita vapaaehtoistoiminnan merkityksellisyydestä ja tärkeydestä, nuoren tukena ja apuna olemisena sekä uusien näkökulmien löytymisenä ja mahdollisuudesta tutustua uusiin ihmisiin. Nämä motivoivat vapaaehtoisia jatkamaan toiminnassa mukana oloa ja antavaa heille positiivisia tunteita. Tutkimuksessa nousee myös merkityksettömyyden tunnetta. Tällöin kohtaamiset jäävät vapaaehtoisten mielestä pintapuolisiksi.
Yhteistyön muodostumiseen vaikuttavat osapuolten välille muodostunut luottamus, arvostus, selkeä roolijako ja vuorovaikutus. Vapaaehtoiset suhtautuvat koulujen henkilökuntaan pääasiassa positiivisesti.
Asiasanat: dialogisuus, hyvinvointi, kohtaaminen, nuorisotyö, vapaaehtoistoiminta, yhteistyö