Hinnoittelun kehittäminen jälleenmyyntituotteelle : yritys x
Nikupaavo, Heidi (2025)
Nikupaavo, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106131
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jälleenmyyntituotteen hinnoittelua toimeksiantajayritykselle. Aihe oli ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä yrityksellä on ollut jo pitkään tarve kehittää jälleenmyyntituotteen hinnoittelua. Kiireisessä työelämässä ei ole ollut aikaa yhteisen hinnoittelumallin kehittämiselle, joten tämä oli mielenkiintoinen ja tarpeellinen aihe opinnäytetyöksi. Aihe oli mieluinen myös itselleni, koska työskentelen hinnoittelun parissa.
Toteutustavaksi muotoutui toiminnallinen opinnäytetyö. Tietoperustaa koottiin alan kirjallisuus- ja nettilähteistä ja aiheina olivat kustannuslaskenta ja hinnoittelu. Kustannuslaskenta keskittyi eri kustannus käsitteisiin sekä kustannuslaskennan menetelmiin. Opinnäytetyössä sivuttiin hieman myös tuotteen osto- ja varastotoimintaa. Hinnoittelussa käytiin läpi hinnoittelua yleisesti, siihen vaikuttavia tekijöitä, yrityksen hintapolitiikkaa sekä perinteisiä hinnoittelumenetelmiä. Toiminnallinen osuus sisälsi toimeksiantajayrityksen myyjien haastattelut hinnoittelun nykytilasta sekä haasteista ja sen jälkeen pidettiin toimeksiantajayrityksen toiveesta yhteinen työpaja. Työpajassa käytiin läpi haastatteluissa ilmenneet ongelmat ja yhdessä pohdittiin jälleenmyyntituotteiden hinnoittelulta vaadittavia ominaisuuksia.
Hinnoittelutyökalu valikoitui ensin Excel-pohjaiseksi, koska siitä haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja helppo käyttää sekä ylläpitää. Toiveena oli liittää se myöhemmin tuotannonohjausjärjestelmään. Opinnäytetyö prosessin aikana selvisi, että hinnaston pystyikin luoda tuotannonohjausjärjestelmään, joten hinnasto luotiin suoraan järjestelmään. Ennen hinnaston luomista käytiin jälleenmyyntituotteita läpi ja päivitettiin tarvittavia tietoja. Lopuksi hinnasto luotiin yhdelle jälleenmyyntituoteryhmälle ja lisäksi tehtiin ohjeet hinnaston luomiseen yrityksen käyttöön.
Toteutustavaksi muotoutui toiminnallinen opinnäytetyö. Tietoperustaa koottiin alan kirjallisuus- ja nettilähteistä ja aiheina olivat kustannuslaskenta ja hinnoittelu. Kustannuslaskenta keskittyi eri kustannus käsitteisiin sekä kustannuslaskennan menetelmiin. Opinnäytetyössä sivuttiin hieman myös tuotteen osto- ja varastotoimintaa. Hinnoittelussa käytiin läpi hinnoittelua yleisesti, siihen vaikuttavia tekijöitä, yrityksen hintapolitiikkaa sekä perinteisiä hinnoittelumenetelmiä. Toiminnallinen osuus sisälsi toimeksiantajayrityksen myyjien haastattelut hinnoittelun nykytilasta sekä haasteista ja sen jälkeen pidettiin toimeksiantajayrityksen toiveesta yhteinen työpaja. Työpajassa käytiin läpi haastatteluissa ilmenneet ongelmat ja yhdessä pohdittiin jälleenmyyntituotteiden hinnoittelulta vaadittavia ominaisuuksia.
Hinnoittelutyökalu valikoitui ensin Excel-pohjaiseksi, koska siitä haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja helppo käyttää sekä ylläpitää. Toiveena oli liittää se myöhemmin tuotannonohjausjärjestelmään. Opinnäytetyö prosessin aikana selvisi, että hinnaston pystyikin luoda tuotannonohjausjärjestelmään, joten hinnasto luotiin suoraan järjestelmään. Ennen hinnaston luomista käytiin jälleenmyyntituotteita läpi ja päivitettiin tarvittavia tietoja. Lopuksi hinnasto luotiin yhdelle jälleenmyyntituoteryhmälle ja lisäksi tehtiin ohjeet hinnaston luomiseen yrityksen käyttöön.