Seksuaalikasvatusta erityiskouluissa yläkouluikäisille
Suvikas, Tiiu-Noora (2015)
Suvikas, Tiiu-Noora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502252576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kahdessa raumalai-sessa erityiskoulussa seksuaalikasvatustunnit. Tunnit toteutettiin yläkouluikäisten kehitysvammaisten luokassa sekä yläkoulun autismiluokassa. Kohderyhmän tavoit-teena oli, että nuoret hyväksyvät ja ymmärtävät oman seksuaalisuutensa, sekä hyö-dyntävät seksuaalikasvatustunneilta saamaansa tietoa jokapäiväisessä elämässään. Opinnäytetyöntekijän omana tavoitteena oli kasvattaa kehitysvammaisten nuorten tietämystä omasta seksuaalisuudestaan ja lähestyä aihetta heille sopivalla tavalla. Omana tavoitteena oli myös oppia projektityöskentelyä.
Opinnäytetyön seksuaalikasvatustunnit toteutettiin 7.4. – 10.4.2014. Molemmille ryhmille järjestettiin kaksi 45 minuutin oppituntia. Tunteja käytiin pitämässä vuoro-tellen kouluissa, eri päivinä. Autismiluokan ryhmässä oli kaksi tyttöä ja viisi poikaa, iältään kolmestatoista seitsemääntoista vuotta, ja kehitysvammaisten oppilaiden ryhmässä kolme tyttöä ja kuusi poikaa, iältään kahdestatoista seitsemääntoista vuotta.
Kehitysvammaisuuden ja autismin lisäksi osalla oppilaista oli erilaisia liitännäis-vammoja kuten näkö- tai liikuntavammaa.
Tuntien sisältöön kuului kuvia, tarinoita sekä peli nuoren seksuaalisuudesta ja mur-rosiän muutoksista. Kuvat havainnollistivat oppilaille hyvin, mistä käsiteltävässä asiassa oli kyse. Tunneilla puhuttiin myös yksityisyydestä sekä itsesuojeluvaistosta. Materiaalit olivat Opetushallituksen seksuaalikasvatuksen kehittämishanke Koske-tuksen laatimista seksuaaliopetuksen apuvälineistä sovellettuja. Opinnäytetyöntekijä teki PowerPoint – esitykset oppitunteja varten.
Palaute tuntien onnistumisesta kerättiin haastattelemalla henkilökuntaa sekä oppilaita. Opinnäytetyöntekijä sai hyvää palautetta jokaisesta tunnista sekä oppilailta että henkilökunnalta. Palautteen mukaan kaikki tuntien aiheet olivat kohderyhmälle sopi-via, tärkeitä, ja ne oli käsitelty oikealla tavalla. Kuvat ja tarinat olivat selkeitä ja so-pivia kohderyhmälle. Henkilökunta piti projektia erittäin tarpeellisena ja toivoivat samantyyppisiä tunteja opetussuunnitelmaan myös jatkossa.
Koska ympäristön on usein vaikeata ymmärtää, että kehitysvammaisellakin nuorella on samat seksuaaliset tarpeet ja oikeudet kuin muilla ikätovereilla, tuo aihe haasteita myös tulevaisuudessa. Kasvattajiksi tarvitaan henkilöitä, jotka ymmärtävät näiden nuorten erityistarpeet ja osaavat antaa ohjausta ja opetusta ikäkauden mukaisesti.
Opinnäytetyön seksuaalikasvatustunnit toteutettiin 7.4. – 10.4.2014. Molemmille ryhmille järjestettiin kaksi 45 minuutin oppituntia. Tunteja käytiin pitämässä vuoro-tellen kouluissa, eri päivinä. Autismiluokan ryhmässä oli kaksi tyttöä ja viisi poikaa, iältään kolmestatoista seitsemääntoista vuotta, ja kehitysvammaisten oppilaiden ryhmässä kolme tyttöä ja kuusi poikaa, iältään kahdestatoista seitsemääntoista vuotta.
Kehitysvammaisuuden ja autismin lisäksi osalla oppilaista oli erilaisia liitännäis-vammoja kuten näkö- tai liikuntavammaa.
Tuntien sisältöön kuului kuvia, tarinoita sekä peli nuoren seksuaalisuudesta ja mur-rosiän muutoksista. Kuvat havainnollistivat oppilaille hyvin, mistä käsiteltävässä asiassa oli kyse. Tunneilla puhuttiin myös yksityisyydestä sekä itsesuojeluvaistosta. Materiaalit olivat Opetushallituksen seksuaalikasvatuksen kehittämishanke Koske-tuksen laatimista seksuaaliopetuksen apuvälineistä sovellettuja. Opinnäytetyöntekijä teki PowerPoint – esitykset oppitunteja varten.
Palaute tuntien onnistumisesta kerättiin haastattelemalla henkilökuntaa sekä oppilaita. Opinnäytetyöntekijä sai hyvää palautetta jokaisesta tunnista sekä oppilailta että henkilökunnalta. Palautteen mukaan kaikki tuntien aiheet olivat kohderyhmälle sopi-via, tärkeitä, ja ne oli käsitelty oikealla tavalla. Kuvat ja tarinat olivat selkeitä ja so-pivia kohderyhmälle. Henkilökunta piti projektia erittäin tarpeellisena ja toivoivat samantyyppisiä tunteja opetussuunnitelmaan myös jatkossa.
Koska ympäristön on usein vaikeata ymmärtää, että kehitysvammaisellakin nuorella on samat seksuaaliset tarpeet ja oikeudet kuin muilla ikätovereilla, tuo aihe haasteita myös tulevaisuudessa. Kasvattajiksi tarvitaan henkilöitä, jotka ymmärtävät näiden nuorten erityistarpeet ja osaavat antaa ohjausta ja opetusta ikäkauden mukaisesti.