Esihenkilön rooli : nykytilaselvitys esihenkilöiden roolista HAMKissa
Luoma, Päivi (2025)
Luoma, Päivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) henkilöstöpalvelut. Työn tavoitteena oli selvittää millaisena HAMKissa työskentelevä esihenkilö kokee oman tehtävänsä ja roolinsa sekä työssä kohtaamansa vastuut, velvollisuudet ja mahdollisuudet. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millainen kokemus vastaajilla oli esihenkilötyölle resursoidusta ajasta ja tuen tarpeesta. Kyselyn tuloksien toivottiin tuovan esille kuvausta esihenkilöroolin nykytilasta ja näin ollen olevan merkityksellisiä tehtävänkuvien ja nimikkeiden rakentamisessa sekä palkkausjärjestelmän uudistamisessa ja yhdenmukaistamisessa.
Opinnäytetyön tietopohja muodostui tutkimuksen tuloksista nousseista teemoista. Opinnäytetyössä käsiteltiin johtajuutta ja esihenkilön roolia sekä esihenkilönä toimimisen tapoja ja tarvittavaa osaamista. Työssä käsiteltiin myös esihenkilötyön tukemista osaamisen kehittämisen ja tukipalveluiden keinoin.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, ja sen kohderyhmänä oli organisaation esihenkilöt. Tutkimuksen tulokset kuvaavat kyselyyn vastaajien tämän hetken kokemusta esihenkilötyöstä. Tulokset osoittavat, että esihenkilötyön kirjo on moninainen ja esihenkilötehtävien tunnistaminen ja erottaminen kokonaistyöstä on vaikeaa. Esihenkilötehtävään hoitamiseen eri tahoilta saatava tuki, erityisesti vertaistuki koettiin tarpeelliseksi. Selkeimmäksi kehityskohdaksi nousi kokemus esihenkilötyöhön ja siinä kehittymiseen käytettävästä ajasta. Koulutukselle, kehittymiselle ja kehittämiselle kaivattiin aikaa. Johtamiseen liittyvää koulutusta ja valmennusta kaivattiin lisää. Esihenkilöitä motivoi erityisesti tiimin menestyminen ja hyvä työilmapiiri sekä oman toiminnan kehittäminen.
Kyselystä nousseiden teemojen kautta kehitysehdotuksiksi nousi esihenkilöperehdytyksen kehittäminen, tiedonkulun kehittäminen ja vertaistuen mahdollistavat toimet. Toimeksiantaja hyödyntää tutkimuksen tuloksia esihenkilökuvauksen rakentamisessa ja kehittämisessä, esihenkilöperehdytyksen suunnittelussa ja osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietopohja muodostui tutkimuksen tuloksista nousseista teemoista. Opinnäytetyössä käsiteltiin johtajuutta ja esihenkilön roolia sekä esihenkilönä toimimisen tapoja ja tarvittavaa osaamista. Työssä käsiteltiin myös esihenkilötyön tukemista osaamisen kehittämisen ja tukipalveluiden keinoin.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, ja sen kohderyhmänä oli organisaation esihenkilöt. Tutkimuksen tulokset kuvaavat kyselyyn vastaajien tämän hetken kokemusta esihenkilötyöstä. Tulokset osoittavat, että esihenkilötyön kirjo on moninainen ja esihenkilötehtävien tunnistaminen ja erottaminen kokonaistyöstä on vaikeaa. Esihenkilötehtävään hoitamiseen eri tahoilta saatava tuki, erityisesti vertaistuki koettiin tarpeelliseksi. Selkeimmäksi kehityskohdaksi nousi kokemus esihenkilötyöhön ja siinä kehittymiseen käytettävästä ajasta. Koulutukselle, kehittymiselle ja kehittämiselle kaivattiin aikaa. Johtamiseen liittyvää koulutusta ja valmennusta kaivattiin lisää. Esihenkilöitä motivoi erityisesti tiimin menestyminen ja hyvä työilmapiiri sekä oman toiminnan kehittäminen.
Kyselystä nousseiden teemojen kautta kehitysehdotuksiksi nousi esihenkilöperehdytyksen kehittäminen, tiedonkulun kehittäminen ja vertaistuen mahdollistavat toimet. Toimeksiantaja hyödyntää tutkimuksen tuloksia esihenkilökuvauksen rakentamisessa ja kehittämisessä, esihenkilöperehdytyksen suunnittelussa ja osaamisen kehittämisessä.