Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Istukkarenkaan kovapinnoitus: materiaalit ja menetelmät

Ala-Outinen, Lotta (2025)

 
Avaa tiedosto
Ala-Outinen_Lotta.pdf (1.020Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Ala-Outinen, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106193
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia soveltuvia materiaaleja ja menetelmiä moottorin istukkarenkaan pinnoittamiseen. Tällä hetkellä istukkarenkaat valmistetaan kovasta krominikkeliseoksesta. Materiaali on kallista, ja sitä on haastavaa työstää. Tässä työssä tutkittiin mahdollisuutta käyttää pehmeämpää pohjamateriaalia ja pinnoittaa kulutuspinta kovemmalla materiaalilla. Pinnoituksen laatuvaatimukset ovat korkeat, sillä pinnan täytyy olla tiivis eikä pinnoittaminen saa aiheuttaa esimerkiksi säröilyä kappaleessa.
Työssä käsiteltiin aluksi eri seosaineiden vaikutusta teräksen ominaisuuksiin sekä käytiin läpi eri kovametalleja ja niiden ominaisuuksia. Pohjamateriaalivaihtoehdot käytiin läpi seosaineiden ja lämpökäsittelyominaisuuksien perusteella ja pohdittiin materiaalin valintaa. Lisäksi käytiin läpi kovametallien ominaisuuksia ja pohdittiin pinnoitusmateriaalivaihtoehtojen ominaisuuksia.
Työssä tutustuttiin myös tyypillisimpiin pinnoitusmenetelmiin, kuten PTA-hitsaus (plasmakaarihitsaus) ja laserhitsaus. Menetelmiä vertailtiin ja pohdittiin sopivia ratkaisuja istukkarenkaan pinnoitukseen. Lopuksi otettiin yhteyttä kahteen laitetoimittajaan, joista toisen kanssa järjestettiin palaveri ja heiltä saatiin tarjous. Kyseisellä laitetoimittajalla on kokemusta tämänkaltaisista projekteista ja he voisivat tarjota kokonaispaketin pinnoitukselle. Laitetoimittajan mukaan soveltuvin menetelmä istukkarenkaiden pinnoittamiseen olisi PTA-hitsaus ja tarjous sisälsikin kyseisen laitteiston. Lisäksi laitetoimittajalta voitaisiin tilata testipaketti, jolla varmistettaisiin pinnoitusmenetelmän soveltuvuus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste