Terveydenhuollon opiskelijoiden kriittinen ajattelu tekoälyn käytössä
Barbosa Silva, Sandyendiny; Heikkala, Lilli; Murola, Katri (2025)
Barbosa Silva, Sandyendiny
Heikkala, Lilli
Murola, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106188
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee terveydenhoitoalan opiskelijoiden tekoälyn käyttöä sekä sen vaikutuksia oppimiseen ja kriittiseen ajatteluun. Korkeakoulujen suhtautuminen tekoälyyn vaihtelee, mikä herättää kysymyksiä sen roolista opiskelijoiden ammatillisessa kehittymisessä. Huolta on erityisesti itsenäisestä ajattelusta ja plagioinnista. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, hyödyntäen laajasti eri alojen tutkimustietoa tekoälyn vaikutusten ymmärtämiseksi.
Koska suomenkielistä tutkimusta aiheesta oli vähän, aineisto koostui pääosin kansainvälisistä artikkeleista. Näissä tarkasteltiin muun muassa opiskelijoiden tekoälyn käyttöä, tiedon arviointia sekä sen vaikutusta oppimiseen ja kriittiseen ajatteluun eri maissa.
Korkeakouluopiskelijoiden suhtautuminen tekoälyn käyttöön on vaihtelevaa, ja siihen vaikuttavat monet taustatekijät. Monet opiskelijat käyttävät tekoälyä, ja siinä nähdään koulutuksen näkökulmasta mahdollisuuksia. Samaan aikaan opiskelijat suhtautuvat tekoälyyn kriittisesti ja kyseenalaistavat sen tuottaman tiedon luotettavuuden. Vilppi on tiedostettu ongelma, mutta tekoälyä käytetään siitä huolimatta.
Koska suomenkielistä tutkimusta aiheesta oli vähän, aineisto koostui pääosin kansainvälisistä artikkeleista. Näissä tarkasteltiin muun muassa opiskelijoiden tekoälyn käyttöä, tiedon arviointia sekä sen vaikutusta oppimiseen ja kriittiseen ajatteluun eri maissa.
Korkeakouluopiskelijoiden suhtautuminen tekoälyn käyttöön on vaihtelevaa, ja siihen vaikuttavat monet taustatekijät. Monet opiskelijat käyttävät tekoälyä, ja siinä nähdään koulutuksen näkökulmasta mahdollisuuksia. Samaan aikaan opiskelijat suhtautuvat tekoälyyn kriittisesti ja kyseenalaistavat sen tuottaman tiedon luotettavuuden. Vilppi on tiedostettu ongelma, mutta tekoälyä käytetään siitä huolimatta.