Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Erityisen huolenpidon työntekijöiden menetelmiä kohdata ahdistunut nuori

Pöntinen, Elisabet (2025)

 
Avaa tiedosto
Elisabet_Pöntinen.pdf (1.384Mt)
Lataukset: 


Pöntinen, Elisabet
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504106167
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on koota ammattitaidon ja syvällisemmän
kokemuksen tuomia hyväksi todettuja menetelmiä muiden lastensuojelun työ
kentän työntekijöiden tietouteen. Millä ahdistunutta nuorta voi yksikön olosuh
teissa saada päästämään irti tunteestaan tai helpottamaan sitä?
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa haastattelut
toteutettiin Teams-sovelluksen avulla eri puolilla Suomea sijaitsevien valtion
koulukotien erityisen huolenpidon työntekijöiden kanssa. Haastattelukysymyk
set lähetettiin etukäteen valmistautumisen mahdollistamiseksi, ja haastattelui
hin osallistui seitsemän erityisohjaajaa eri puolilta Suomea.
Ahdistuneiden nuorten tukemisessa on keskeistä aito läsnäolo ja kohtaami
nen, joka tarkoittaa, että aikuinen on täysin nuoren kanssa ja kuuntelee häntä
aktiivisesti. Tämä luo turvallisen ympäristön, jossa nuori voi purkaa tunteitaan
ilman pelkoa tuomitsemisesta. Kuunteleminen, keskustelu ja nuoren tunteiden
sanoittaminen ovat olennaisia keinoja ahdistuksen helpottamisessa, sillä ne
vahvistavat nuoren tunnetta siitä, että hänen kokemuksensa ovat tärkeitä.
Rauhoittamisharjoitukset, kuten syvähengitys ja mielikuvaharjoittelu, tarjoavat
nuorelle työkaluja ahdistuksen hallintaan. Kehollinen vuorovaikutus, esimer
kiksi hartioiden hieronta tai musiikin kuuntelu, voi myös edistää rentoutumista
ja turvallisuuden tunnetta. Liikunta, kuten metsäkävelyt, yhdistettynä keskuste
luun auttaa nuorta purkamaan jännitystään. Haastatteluissa korostui, että jo
kainen nuori on yksilöllinen, ja siksi erilaiset lähestymistavat ovat tarpeellisia
arvioida tapauskohtaisesti. Kuuntelemalla nuoren tarpeita ja luomalla turvalli
nen ympäristö voidaan tukea hänen hyvinvointiaan ja auttaa häntä kohtaa
maan ahdistuksensa.
Tämän opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää yksikön olosuh
teissa lisäämällä keinoja sekä menetelmiä kohdata ja havaita ahdistunut nuori.
Tuloksissa noussutta tietoa on mahdollista hyödyntää Valtion koulukotien li
säksi myös muilla toimijoilla lastensuojelun sektorilla arjen tukena sekä työka
luna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste