Mindfulness-harjoitukset ADHD-oireisen nuoren mielenterveystyön tukena: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hautaniemi, Venla; Väisänen, Ronja (2025)
Hautaniemi, Venla
Väisänen, Ronja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mindfulness-harjoitusten vaikutuksia ADHD-oireisiin nuorilla, ja luoda käsitys aiheesta olemassa olevasta tutkimustiedosta. Tavoitteena oli tarkastella tutkimustietoa ja tuloksia nuorten mielenterveyden ja arjenhallinnan tukemisen näkökulmasta menetelmänä kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Teoreettinen viitekehys tarkastelee ADHD-käsitettä ja sen oirekuvaa nuorilla sekä mindfulnessin historiaa ja sen hyödyntämismuotoja, ja arvioi alustavasti mindfulness-harjoittelun mahdollisuuksia ADHD:n täydentävänä hoitomuotona osana mielenterveyden edistämistä ja arjenhallinnan tukemista ADHD-oireisilla nuorilla. Opinnäytetyön analyysiosion tutkimustulokset kerättiin kahdeksasta tieteellisestä vertaisarvioidusta tutkimuksesta. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja luokiteltiin julkaisuissa toistuvien teemojen mukaisesti.
Aineiston tulokset ovat osittain ristiriidassa keskenään. Aineiston mukaan mindfulness-harjoittelulla on useita hyötyjä ADHD-oireiden lievittämisessä, sekä mielenterveyden tukemisessa. Mindfulness-harjoitusten vaikuttavuutta säätelee kuitenkin useat tekijät, kuten käytettävien interventioiden laatu ja toimintaympäristö sekä tutkittavien ikä ja sukupuoli. Tulokset osoittavat, että aiheesta tarvitaan lisää vankempaa tutkimusta sekä interventioiden kehittämistä, erityisesti ADHD-oiresille nuorille suunnatussa mindfulness-harjoittelussa. The purpose of the thesis was to examine the effects of mindfulness exercises on ADHD symptoms in adolescents and to develop an understanding of the existing research on the topic. The study aimed to review research data and results from the perspective of supporting adolescents´ mental health and everyday life management using a descriptive literature review method.
The theoretical framework explores the concept of ADHD and its symptomatology in adolescents, the history of mindfulness and its forms of utilization, and tentatively assesses the potential of mindfulness training as a complementary treatment for ADHD as part of mental health promotion and support for everyday life management in adolescents with ADHD. The results of the analysis part of the thesis were collected from eight scientific peer-reviewed studies. The data were analyzed using content analysis and categorized based on recurring themes identified in the publications.
The results of the data are partly contradictory. According to the data, mindfulness training has several benefits in alleviating ADHD symptoms and supporting mental health. However, the effectiveness of mindfulness exercises is influenced by various factors, such as the quality of the interventions used, the operational environment, as well as age and gender of the participants. The results suggest that more research is needed on this topic and on the development of interventions, particularly in mindfulness exercises for adolescents with ADHD symptoms.
Teoreettinen viitekehys tarkastelee ADHD-käsitettä ja sen oirekuvaa nuorilla sekä mindfulnessin historiaa ja sen hyödyntämismuotoja, ja arvioi alustavasti mindfulness-harjoittelun mahdollisuuksia ADHD:n täydentävänä hoitomuotona osana mielenterveyden edistämistä ja arjenhallinnan tukemista ADHD-oireisilla nuorilla. Opinnäytetyön analyysiosion tutkimustulokset kerättiin kahdeksasta tieteellisestä vertaisarvioidusta tutkimuksesta. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja luokiteltiin julkaisuissa toistuvien teemojen mukaisesti.
Aineiston tulokset ovat osittain ristiriidassa keskenään. Aineiston mukaan mindfulness-harjoittelulla on useita hyötyjä ADHD-oireiden lievittämisessä, sekä mielenterveyden tukemisessa. Mindfulness-harjoitusten vaikuttavuutta säätelee kuitenkin useat tekijät, kuten käytettävien interventioiden laatu ja toimintaympäristö sekä tutkittavien ikä ja sukupuoli. Tulokset osoittavat, että aiheesta tarvitaan lisää vankempaa tutkimusta sekä interventioiden kehittämistä, erityisesti ADHD-oiresille nuorille suunnatussa mindfulness-harjoittelussa.
The theoretical framework explores the concept of ADHD and its symptomatology in adolescents, the history of mindfulness and its forms of utilization, and tentatively assesses the potential of mindfulness training as a complementary treatment for ADHD as part of mental health promotion and support for everyday life management in adolescents with ADHD. The results of the analysis part of the thesis were collected from eight scientific peer-reviewed studies. The data were analyzed using content analysis and categorized based on recurring themes identified in the publications.
The results of the data are partly contradictory. According to the data, mindfulness training has several benefits in alleviating ADHD symptoms and supporting mental health. However, the effectiveness of mindfulness exercises is influenced by various factors, such as the quality of the interventions used, the operational environment, as well as age and gender of the participants. The results suggest that more research is needed on this topic and on the development of interventions, particularly in mindfulness exercises for adolescents with ADHD symptoms.