B2B-palvelutuotteen ostoprosessin konseptointi : case: Moovy Oy:n Ruudunhaltijapalvelu
Salo, Reetta (2025)
Salo, Reetta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116268
Tiivistelmä
B2b-markkinoiden kovenevan kilpailun vuoksi yritysasiakkaat arvostavat entistä enemmän henkilökohtaista ja räätälöityä palvelutarjontaa, mikä luo paineen tarjota heille laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ostoprosesseja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata tähän tarpeeseen, ja konseptoida pysäköinti- ja kiinteistöliiketoimintaa harjoittavan toimeksiantaja Moovy Oy:n yrityksille suunnatulle Ruudunhaltijapalvelulle ostoprosessi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantaja voi oikeanlaisella prosessilla tehostaa kyseisen palvelutuotteen myyntiä.
Opinnäytteen tyyppi oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen teoreettinen viitekehys muodostui b2b-markkinoiden, asiakasymmärryksen sekä ostoprosessin ympärille. Tutkimusosuus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla helmikuussa 2025, joiden avulla kerättiin toimeksiantajan ostoprosessin kehitystyöhön hyödynnettävää laadullista tietoa kohderyhmästä sekä heidän pysäköintiratkaisuistaan. Tutkimuksessa selvitettiin, miten yrityksen palvelutuotetta ja sen ostoprosessia voitiin kehittää toimivammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi sekä mitkä tekijät vaikuttivat asiakkaiden pysäköintiratkaisujen ostopäätökseen.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kohderyhmän yritysasiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Moovyn ostoprosessiin ja pysäköintiratkaisuihin. Yhteistyötä pidetään innovatiivisena ja laadukkaana. Esille nousseet ongelmat liittyvät raportoinnin ja datan hyödyntämisen haasteisiin. Muutamia teknisiä ongelmia sekä asiakaspalvelun resurssien puutetta on kohdattu hetkellisesti. Kilpailijoiden asiakkaiden nykytilaa kuvataan heikompana ja he ovat Moovyn asiakkaisiin verrattuna tyytymättömämpiä. Opinnäytetyötä arvioitiin uskottavuuden, luotettavuuden sekä eettisyyden näkökulmista. Tutkimus tehtiin näitä toteuttaen ja sen eteneminen esitettiin raportissa avoimesti.
Työn lopputuloksena luotiin ostoprosessin funnelimalli, jonka vaiheita noudattamalla toimeksiantaja pystyy toteuttamaan yritysasiakkaillensa räätälöityä ja kaupallista kanssakäymistä. Vaiheet muodostettiin vastaamaan tutkimuksen tuloksissa esiintyneitä tarpeita. Jatkokehitysehdotuksena Moovylle nostettiin esille kehotukset parantaa raportointityökalujaan, lisätä sovelluksen ominaisuuksia sekä parkkialueiden ohjausta. Proaktiivisesta ja dynaamisesta yhteistyöstä suositeltiin pitämään kiinni.
Opinnäytteen tyyppi oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Sen teoreettinen viitekehys muodostui b2b-markkinoiden, asiakasymmärryksen sekä ostoprosessin ympärille. Tutkimusosuus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla helmikuussa 2025, joiden avulla kerättiin toimeksiantajan ostoprosessin kehitystyöhön hyödynnettävää laadullista tietoa kohderyhmästä sekä heidän pysäköintiratkaisuistaan. Tutkimuksessa selvitettiin, miten yrityksen palvelutuotetta ja sen ostoprosessia voitiin kehittää toimivammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi sekä mitkä tekijät vaikuttivat asiakkaiden pysäköintiratkaisujen ostopäätökseen.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kohderyhmän yritysasiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Moovyn ostoprosessiin ja pysäköintiratkaisuihin. Yhteistyötä pidetään innovatiivisena ja laadukkaana. Esille nousseet ongelmat liittyvät raportoinnin ja datan hyödyntämisen haasteisiin. Muutamia teknisiä ongelmia sekä asiakaspalvelun resurssien puutetta on kohdattu hetkellisesti. Kilpailijoiden asiakkaiden nykytilaa kuvataan heikompana ja he ovat Moovyn asiakkaisiin verrattuna tyytymättömämpiä. Opinnäytetyötä arvioitiin uskottavuuden, luotettavuuden sekä eettisyyden näkökulmista. Tutkimus tehtiin näitä toteuttaen ja sen eteneminen esitettiin raportissa avoimesti.
Työn lopputuloksena luotiin ostoprosessin funnelimalli, jonka vaiheita noudattamalla toimeksiantaja pystyy toteuttamaan yritysasiakkaillensa räätälöityä ja kaupallista kanssakäymistä. Vaiheet muodostettiin vastaamaan tutkimuksen tuloksissa esiintyneitä tarpeita. Jatkokehitysehdotuksena Moovylle nostettiin esille kehotukset parantaa raportointityökalujaan, lisätä sovelluksen ominaisuuksia sekä parkkialueiden ohjausta. Proaktiivisesta ja dynaamisesta yhteistyöstä suositeltiin pitämään kiinni.