Laatujärjestelmän toteutus asiakasyritykselle : Stepthec Oy
Aho, Janette (2025)
Aho, Janette
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146407
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä rakensin Stepthec Oy:lle ISO 9001 -standardeihin perustuvan laatujärjestelmän, jonka avulla yritys hakee sertifiointia. Sertifioidulla laatujärjestelmällä yritys haluaa näyttää oman kyvykkyytensä ja osoittaa asiakkaille ja sidosryhmille asiakaskeskeisyyden ja jatkuvan parantamisen toiminnassaan. Tällä toiminnalla he uskovat saavuttavansa kilpailuetua muihin toimijoihin ja vahvistavansa oman toimintansa tehokkuutta.
Opinnäytetyössäni kävin läpi laadun eri näkökulmia ja yleisesti laadun merkitystä yritykselle. Lisäksi tutkin laatujärjestelmän rakennetta ja ylläpitoa. Perehdyin standardeihin ja laatujärjestelmän sertifiointiin sekä laatujärjestelmän yhteen keskeiseen osaan eli auditointiin. Lopuksi pohdin kustannuksia.
Tämän opinnäytetyön tuloksena saimme asiakasyritykselle toimivan ja heidän tarpeitaan vastaavan laatujärjestelmän, jolle asiakas hakee sertifikaatin.
Opinnäytetyössäni kävin läpi laadun eri näkökulmia ja yleisesti laadun merkitystä yritykselle. Lisäksi tutkin laatujärjestelmän rakennetta ja ylläpitoa. Perehdyin standardeihin ja laatujärjestelmän sertifiointiin sekä laatujärjestelmän yhteen keskeiseen osaan eli auditointiin. Lopuksi pohdin kustannuksia.
Tämän opinnäytetyön tuloksena saimme asiakasyritykselle toimivan ja heidän tarpeitaan vastaavan laatujärjestelmän, jolle asiakas hakee sertifikaatin.