Vuorovaikutus lastensuojelun sijaishuollon haastavissa asiakastilanteissa
Jyrkäs, Jaakko; Latvala, Juuso; Nimell, Santeri (2025)
Jyrkäs, Jaakko
Latvala, Juuso
Nimell, Santeri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastensuojelun sijaishuollossa tapahtuvia haastavia vuorovaikutustilanteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset vuorovaikutukselliset tilanteet koetaan haastaviksi, miten niissä toimitaan ja voidaanko tutkimuksen pohjalta kehittää toimintatapoja haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyön ovat toteuttaneet kolme opiskelijaa, joille syntyi halu tutkia tarkemmin, millaiset vuorovaikutustilanteet koetaan lastensuojelulaitoksissa haastaviksi ja onko haastavien tilanteiden syntyyn mahdollista vaikuttaa vuorovaikutuksellisin keinoin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin tammikuussa 2025 laadullisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmassa. Kyselyn vastaajat kerättiin neljästä Länsi-Suomessa toimivasta lastensuojeluyksiköstä, joista kyselyyn osallistui 26 vapaaehtoista lastensuojelun sijaishuollossa työskentelevää henkilöä. Kysely toteutettiin täysin anonyymisti. Kysely sisälsi yhteensä kymmenen avointa kysymystä. Tutkimustulosten analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan haastavaksi miellettiin asiakastilanne, jossa asiakas käyttäytyi aggressiivisesti ja sulkeutuneesti. Haastavien tilanteiden vuoksi ohjaajien työaika ja kapasiteetti koettiin olevan pois muiden asiakkaiden kanssa työskentelystä, minkä vuoksi työnlaadun koettiin kokonaisuudessaan heikkenevän. Parhaiten haastavista tilanteista koettiin selviytyvän omalla rauhallisuudella tilanteessa, keskusteluyhteyteen pyrkimisellä sekä työkaverien tuella. Tuloksien mukaan konfliktitilanteita voidaan ehkäistä vuorovaikutuksellisin keinoin ennakoimalla tilanteita sekä luomalla asiakkaaseen luottamussuhde pitkäaikaisella työskentelyllä. Haitalliseksi toiminnaksi koettiin ohjaajan oma provosoiva käytös sekä yhteisistä linjoista poikkeaminen, koska kyseiset toimintatavat saattavat laukaista haastavan tilanteen. Tärkeimmiksi asioiksi vuorovaikutuksessa koettiin rauhallisuus, asiakkaan kuunteleminen sekä selkeä ja johdonmukainen ohjeistus. Turvattomimmiksi tilanteiksi koettiin ylivoimaisesti tilanteet aggressiivisesti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa etenkin, jos tilanne on yllättävä. Turvattomien tilanteiden jälkeen tilanteen reflektointi ja purkaminen koettiin tärkeäksi, koska turvattomista tilanteista saattaa aiheutua luottamusongelmia työkavereiden välille. Henkilökunnan ja asiakkaiden välisen vuorovaikutuksen kehittämisen kannalta pidettiin oleellisena asiakkaiden kanssa käytäviä päivittäisiä yksilöllisiä keskusteluja, henkilökunnan koulutusta haastavien tilanteiden varalle ja asiakkaiden päivittäistä yksilöllistä kohtaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin tammikuussa 2025 laadullisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmassa. Kyselyn vastaajat kerättiin neljästä Länsi-Suomessa toimivasta lastensuojeluyksiköstä, joista kyselyyn osallistui 26 vapaaehtoista lastensuojelun sijaishuollossa työskentelevää henkilöä. Kysely toteutettiin täysin anonyymisti. Kysely sisälsi yhteensä kymmenen avointa kysymystä. Tutkimustulosten analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan haastavaksi miellettiin asiakastilanne, jossa asiakas käyttäytyi aggressiivisesti ja sulkeutuneesti. Haastavien tilanteiden vuoksi ohjaajien työaika ja kapasiteetti koettiin olevan pois muiden asiakkaiden kanssa työskentelystä, minkä vuoksi työnlaadun koettiin kokonaisuudessaan heikkenevän. Parhaiten haastavista tilanteista koettiin selviytyvän omalla rauhallisuudella tilanteessa, keskusteluyhteyteen pyrkimisellä sekä työkaverien tuella. Tuloksien mukaan konfliktitilanteita voidaan ehkäistä vuorovaikutuksellisin keinoin ennakoimalla tilanteita sekä luomalla asiakkaaseen luottamussuhde pitkäaikaisella työskentelyllä. Haitalliseksi toiminnaksi koettiin ohjaajan oma provosoiva käytös sekä yhteisistä linjoista poikkeaminen, koska kyseiset toimintatavat saattavat laukaista haastavan tilanteen. Tärkeimmiksi asioiksi vuorovaikutuksessa koettiin rauhallisuus, asiakkaan kuunteleminen sekä selkeä ja johdonmukainen ohjeistus. Turvattomimmiksi tilanteiksi koettiin ylivoimaisesti tilanteet aggressiivisesti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa etenkin, jos tilanne on yllättävä. Turvattomien tilanteiden jälkeen tilanteen reflektointi ja purkaminen koettiin tärkeäksi, koska turvattomista tilanteista saattaa aiheutua luottamusongelmia työkavereiden välille. Henkilökunnan ja asiakkaiden välisen vuorovaikutuksen kehittämisen kannalta pidettiin oleellisena asiakkaiden kanssa käytäviä päivittäisiä yksilöllisiä keskusteluja, henkilökunnan koulutusta haastavien tilanteiden varalle ja asiakkaiden päivittäistä yksilöllistä kohtaamista.