Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten kaltoinkohtelu ja sen tunnistaminen: oppimateriaali terveysalan opiskelijoille

Stockus, Sanna (2025)

Avaa tiedosto
Stockus_Sanna.pdf (1.192Mt)
Lataukset: 


Stockus, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504146471
Tiivistelmä
Lasten kaltoinkohtelu on yleistä, ja se on maailmanlaajuinen kansanterveydellinen ja ihmisoikeudellinen ongelma. Maailman terveysjärjestö WHO:n arvioiden mukaan noin joka kolmas lapsi joutuu kaltoinkohdelluksi. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen on tärkeä osa terveydenhuollon ammattilaisten osaamista, sillä kaltoinkohtelun kaikilla muodoilla on vakavia sekä lyhyen että pitkän aikavälin vaikutuksia lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen ja terveyteen koko elämän ajan.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää terveysalan opiskelijoille suunnattu oppimateriaali, joka tukee lasten kaltoinkohtelun eri muotojen tunnistamista ja varhaista puuttumista. Työn tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietoisuutta ja käytännön osaamista aiheesta, jotta he voivat toimia tehokkaasti lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi ja tunnistaa lasten kaltoinkohtelua mahdollisimman hyvin ja varhain.

Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallista toteutustapaa käyttäen, ja se sisältää kirjallisuuskatsauksen, kehittämisprosessin kuvauksen sekä lopullisen tuotoksen eli oppimateriaalin. Oppimateriaali kehitettiin täyttämään pedagogiset laatukriteerit, ja kehittämisessä edettiin tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti. Lopputuotteena syntyi podcast, joka mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman tavan opiskella.

Johtopäätöksissä todetaan, että kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen on vähäistä. Terveysalan ammattilaiset ja opiskelijat tarvitsevat koulutusta ja tietoa aiheesta ja siksi opinnäytetyössä tehty oppimateriaali on perusteltu ja tarpeellinen. Lapsiperheiden kanssa työskentelevät terveysalan ammattilaiset ovat avainasemassa kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Kaltoinkohtelun riskitekijöiden ja tunnusmerkkien varhainen tunnistaminen auttaa ehkäisemään lapsen kaltoinkohtelua. Jatkokehitysehdotuksina esitettiin muun muassa lisämateriaalien tuottamista ja oppimateriaalin hyödyllisyyden selvittämistä esimerkiksi opiskelijoille suunnatulla kyselyllä tai haastattelututkimuksella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste