Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lukumummit ja -vaarit -vapaaehtoistoiminta sosiaalisen pääoman potentiaalisena rakentajana
Maikkula, Viivi (2025)
Maikkula, Viivi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on havainnollistaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lukumummit ja -vaarit -vapaaehtoistoiminnan vaikutusta sosiaaliseen pääomaan sekä erityisesti tarkastella sukupolvien välisen yhteistyön osuutta sosiaalisen pääoman kertymisessä. Lukumummit ja -vaarit vapaaehtoistoiminnassa eläköityneet vapaaehtoiset pitävät alakouluilla lukutuokioita lasten kanssa, jotka tarvitsevat erityistä tukea lukemisen sujuvoittamiseen ja lukutaidon kehittymiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa kyseisen vapaaehtoistoiminnan potentiaalisesta vaikutuksesta eläköityneiden vapaaehtoisten vuorovaikutukseen, verkostoihin ja luottamukseen, huomioiden toiminnassa tapahtuvan sukupolvien välisen yhteistyön vaikutuksen kyseiseen sosiaalisen pääoman kokonaisuuteen.
Opinnäytetyössä aihetta lähestytään kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin hyödyntäen aineistonkeruussa puolistrukturoitua puhelinhaastattelua ja aineiston analysoimisessa teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Aineisto koostettiin haastatteluista muodostuneesta litteroidusta materiaalista. Tutkimusta varten haastateltiin satunnaisotannalla valittuja kahdeksaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjanmaan piirin alueella toimivaa Lukumummit ja -vaarit -vapaaehtoistoiminnan vapaaehtoista, joiden ikähaarukka oli 59–72 vuotta. Suurimmalla osalla haastateltavista oli aiempia kokemuksia vapaaehtoistoiminnasta, ja he olivat tehneet ihmisläheistä työtä, minkä takia on hyvin todennäköistä, että heillä oli jo ennen Lukumummit ja -vaarit vapaaehtoistoimintaan lähtemistä hyvä sosiaalisen pääoman perusta.
Haastatteluista muodostuneesta aineistosta ilmeni, että lukutuokioiden aikana sekä niiden ulkopuolella lasten kanssa tapahtuva vuorovaikutus on hyvin monipuolista ja omalaatuista, mikä tekee siitä vapaaehtoisten sosiaalista pääomaa edesauttavaa. Kouluympäristössä ja lasten parissa muodostuu selvästi luottamuksellinen ilmapiiri, mikä edistää osallisuuden kokemusten syntymistä. Lukumummit ja -vaarit -vapaaehtoistoiminta luo mahdollisuuksia myös verkostoitumiselle, mikä tuo mukanaan tilaisuuksia uusien ihmissuhteiden kehittymiselle ja ilmentää toiminnan potentiaalia sosiaalisen pääoman vahvistumisen kannalta.
Opinnäytetyössä aihetta lähestytään kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin hyödyntäen aineistonkeruussa puolistrukturoitua puhelinhaastattelua ja aineiston analysoimisessa teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Aineisto koostettiin haastatteluista muodostuneesta litteroidusta materiaalista. Tutkimusta varten haastateltiin satunnaisotannalla valittuja kahdeksaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjanmaan piirin alueella toimivaa Lukumummit ja -vaarit -vapaaehtoistoiminnan vapaaehtoista, joiden ikähaarukka oli 59–72 vuotta. Suurimmalla osalla haastateltavista oli aiempia kokemuksia vapaaehtoistoiminnasta, ja he olivat tehneet ihmisläheistä työtä, minkä takia on hyvin todennäköistä, että heillä oli jo ennen Lukumummit ja -vaarit vapaaehtoistoimintaan lähtemistä hyvä sosiaalisen pääoman perusta.
Haastatteluista muodostuneesta aineistosta ilmeni, että lukutuokioiden aikana sekä niiden ulkopuolella lasten kanssa tapahtuva vuorovaikutus on hyvin monipuolista ja omalaatuista, mikä tekee siitä vapaaehtoisten sosiaalista pääomaa edesauttavaa. Kouluympäristössä ja lasten parissa muodostuu selvästi luottamuksellinen ilmapiiri, mikä edistää osallisuuden kokemusten syntymistä. Lukumummit ja -vaarit -vapaaehtoistoiminta luo mahdollisuuksia myös verkostoitumiselle, mikä tuo mukanaan tilaisuuksia uusien ihmissuhteiden kehittymiselle ja ilmentää toiminnan potentiaalia sosiaalisen pääoman vahvistumisen kannalta.