Ikääntyneen muuttaminen kotoa ympärivuorokautiseen asumispalveluun : omaisten kokemusten kartoittaminen siirtymävaiheessa
Åland, Hanna-Kaarina (2025)
Åland, Hanna-Kaarina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156586
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ikääntyneiden siirtymistä kotoa ympärivuorokautiseen asumispalveluun ja omaisten kokemuksia tästä siirtymävaiheesta. Muutto koetaan usein merkittävänä elämänmuutoksena, joka herättää monenlaisia tunteita niin ikääntyneessä kuin hänen läheisissään.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle toimintamalli, joka tukee ikääntyneiden ja heidän omaistensa sopeutumista uuteen elämäntilanteeseen. Työn aineisto kerättiin kirjallisuuskatsausta apuna käyttäen sekä kyselyllä, joka jaettiin omaisille kuukauden kuluessa asukkaan muutosta ympärivuorokautiseen asumiseen.
Keskeiset teemat ovat omaisyhteistyön kehittäminen, tiedonkulun parantaminen ja siirtymävaiheen onnistumisen tukeminen. Tulosten perusteella laadittiin toimintamalli ja tarkistuslista, jotka auttavat henkilökuntaa kohtaamaan uuden asiakkaan omaisineen. Tavoitteena on edistää hoidon laatua, lisätä luottamusta henkilökuntaan ja parantaa asiakaskokemusta.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle toimintamalli, joka tukee ikääntyneiden ja heidän omaistensa sopeutumista uuteen elämäntilanteeseen. Työn aineisto kerättiin kirjallisuuskatsausta apuna käyttäen sekä kyselyllä, joka jaettiin omaisille kuukauden kuluessa asukkaan muutosta ympärivuorokautiseen asumiseen.
Keskeiset teemat ovat omaisyhteistyön kehittäminen, tiedonkulun parantaminen ja siirtymävaiheen onnistumisen tukeminen. Tulosten perusteella laadittiin toimintamalli ja tarkistuslista, jotka auttavat henkilökuntaa kohtaamaan uuden asiakkaan omaisineen. Tavoitteena on edistää hoidon laatua, lisätä luottamusta henkilökuntaan ja parantaa asiakaskokemusta.