Näkemyksiä työntekijän potentiaalista
Lainio, Minna (2025)
Lainio, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156609
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä lähdettiin selvittämään työntekijän potentiaaliin liittyviä näkemyksiä. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti kiinnostus selvittää, voisiko työntekijän potentiaalin hyödyntäminen olla yhteydessä organisaation menestykseen ja työntekijöiden hyvinvointiin. Tavoitteena oli hakea vastauksia siihen, miten työntekijän potentiaali nähdään osana organisaation menestystä ja mitkä tekijät edistävät sen täysimääräistä saavuttamista. Tavoitteena oli selvittää myös näkemyksiä potentiaalin määritelmistä ja potentiaalin hyödyntämiseen liittyvistä haasteista. Opinnäytetyöllä haluttiin koota yhteen tämän hetken käsityksiä aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin vastauksia tutkimusongelmiin hakemalla vastauksia eri lähteistä ja kokoamalla niistä opinnäytetyön kirjallinen tietoperusta. Tietoperustan näkemysten täydentämiseksi toteutettiin haastattelututkimus. Haastattelututkimuksessa haastateltiin kuutta HR:n ja organisaation johdon eri tehtävissä työskenteleviä henkilöitä. Opinnäytetyö tehtiin syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana.
Tietoperustassa käsitellään nykypäivän työelämän uusia vaatimuksia ja työntekijän potentiaalin hyötyjä organisaatiolle. Tutkimusongelmiin lähdettiin hakemaan vastauksia organisaation menestystekijöiden: strategian, osaamisen, vuorovaikutuksen ja johtamisen kautta. Tietoperustaan on koottu eri tekijöitä, jotka edistävät työntekijää saavuttamaan täysimääräisen potentiaalinsa. Näitä ovat esimerkiksi positiivinen johtaminen, innostaminen ja itsetuntemuksen kartuttaminen. Haastatteluista edistäviksi tekijöiksi nousi etenkin laadukas johtaminen, hyvä ilmapiiri, työssä oppiminen, koulutukset, kehityskeskustelut ja moninaisuuden hyödyntäminen. Tärkeäksi koettiin mahdollisuuksien tarjoaminen työntekijöille ja heidän motivointinsa.
Tietoperustan ja haastattelujen tuloksiksi saatiin, että työntekijän potentiaali nähdään organisaation kilpailukykyä parantavana tekijänä. Työntekijän potentiaalin hyödyntäminen organisaation toiminnassa nähtiin vaikuttavan myönteisesti organisaation menestykseen. Potentiaali määriteltiin muun muassa tiedoiksi, taidoiksi, osaamiseksi, kyvyiksi ja vahvuuksiksi. Työntekijän potentiaalin hyödyntämisessä nähtiin olevan monia hyötyjä niin organisaatiolle kuin työntekijälle. Näitä olivat muun muassa innostuksen, työn imun ja kukoistamisen kokemukset, joista nähtiin seuraavan työsuorituksen ja työhyvinvoinnin paranemista. Tällä nähtiin olevan vaikutuksia muun muassa työntekijöiden sitoutuneisuuteen sekä organisaation tuloksellisuuden, laadun ja asiakasuskollisuuden paranemiseen. Työntekijän potentiaalin hyödyntämisen haasteiksi nähtiin muun muassa ajan ja mielenkiinnon puute sekä huono johtaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin vastauksia tutkimusongelmiin hakemalla vastauksia eri lähteistä ja kokoamalla niistä opinnäytetyön kirjallinen tietoperusta. Tietoperustan näkemysten täydentämiseksi toteutettiin haastattelututkimus. Haastattelututkimuksessa haastateltiin kuutta HR:n ja organisaation johdon eri tehtävissä työskenteleviä henkilöitä. Opinnäytetyö tehtiin syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana.
Tietoperustassa käsitellään nykypäivän työelämän uusia vaatimuksia ja työntekijän potentiaalin hyötyjä organisaatiolle. Tutkimusongelmiin lähdettiin hakemaan vastauksia organisaation menestystekijöiden: strategian, osaamisen, vuorovaikutuksen ja johtamisen kautta. Tietoperustaan on koottu eri tekijöitä, jotka edistävät työntekijää saavuttamaan täysimääräisen potentiaalinsa. Näitä ovat esimerkiksi positiivinen johtaminen, innostaminen ja itsetuntemuksen kartuttaminen. Haastatteluista edistäviksi tekijöiksi nousi etenkin laadukas johtaminen, hyvä ilmapiiri, työssä oppiminen, koulutukset, kehityskeskustelut ja moninaisuuden hyödyntäminen. Tärkeäksi koettiin mahdollisuuksien tarjoaminen työntekijöille ja heidän motivointinsa.
Tietoperustan ja haastattelujen tuloksiksi saatiin, että työntekijän potentiaali nähdään organisaation kilpailukykyä parantavana tekijänä. Työntekijän potentiaalin hyödyntäminen organisaation toiminnassa nähtiin vaikuttavan myönteisesti organisaation menestykseen. Potentiaali määriteltiin muun muassa tiedoiksi, taidoiksi, osaamiseksi, kyvyiksi ja vahvuuksiksi. Työntekijän potentiaalin hyödyntämisessä nähtiin olevan monia hyötyjä niin organisaatiolle kuin työntekijälle. Näitä olivat muun muassa innostuksen, työn imun ja kukoistamisen kokemukset, joista nähtiin seuraavan työsuorituksen ja työhyvinvoinnin paranemista. Tällä nähtiin olevan vaikutuksia muun muassa työntekijöiden sitoutuneisuuteen sekä organisaation tuloksellisuuden, laadun ja asiakasuskollisuuden paranemiseen. Työntekijän potentiaalin hyödyntämisen haasteiksi nähtiin muun muassa ajan ja mielenkiinnon puute sekä huono johtaminen.