Yhteisöllisen työn haasteet koulukuraattorin työssä
Ahola, Niina (2025)
Ahola, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504126290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504126290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja analysoida yhteisöllisen työn haasteita koulukuraattorin työssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, joka tukee koulukuraattorien työn kehittämistä yhteisöllisen työn näkökulmasta sekä edistää toimivia käytäntöjä edistää toimivia käytäntöjä kouluyhteisöissä. Työn päätutkimuskysymys on: Mitkä ovat koulukuraattorien kokemat keskeiset haasteet yhteisöllisen työn toteuttamisessa?
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat koulukuraattorit Rovaniemen alueella. Empiirinen aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja, että avoimia kysymyksiä. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan kokonaisvaltainen kuva yhteisöllisen työn haasteista ja siihen liittyvistä kehittämistarpeista.
Tutkimusmenetelmä on määrällinen ja kyselyn tulokset analysoitiin sekä visuaalisina kaavioina, että kirjallisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta perustuu koulukuraattorin työn määritelmään ja yhteisöllisen työn viitekehykseen, jossa korostetaan moniammatillista yhteistyötä, koulun ja kuraattorin välistä vuorovaikutusta sekä oppilashuollon lainsäädäntöä. Lisäksi opinnäytetyö työ hyödyntää tutkimuksia, jotka käsittelevät koulukuraattorien työnkuvaa, haasteita ja työn kehittämistä, sekä koululaisten hyvinvoinnin tukemista.
Opinnäytetyö tuottaa ajankohtaista tietoa yhteisöllisen työn haasteista, mikä voi tukea koulukuraattorien työn kehittämistä ja toimivampien käytäntöjen luomista kouluyhteisöihin.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat koulukuraattorit Rovaniemen alueella. Empiirinen aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja, että avoimia kysymyksiä. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan kokonaisvaltainen kuva yhteisöllisen työn haasteista ja siihen liittyvistä kehittämistarpeista.
Tutkimusmenetelmä on määrällinen ja kyselyn tulokset analysoitiin sekä visuaalisina kaavioina, että kirjallisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta perustuu koulukuraattorin työn määritelmään ja yhteisöllisen työn viitekehykseen, jossa korostetaan moniammatillista yhteistyötä, koulun ja kuraattorin välistä vuorovaikutusta sekä oppilashuollon lainsäädäntöä. Lisäksi opinnäytetyö työ hyödyntää tutkimuksia, jotka käsittelevät koulukuraattorien työnkuvaa, haasteita ja työn kehittämistä, sekä koululaisten hyvinvoinnin tukemista.
Opinnäytetyö tuottaa ajankohtaista tietoa yhteisöllisen työn haasteista, mikä voi tukea koulukuraattorien työn kehittämistä ja toimivampien käytäntöjen luomista kouluyhteisöihin.