Kliinisen genetiikan digitaalinen oppimisalusta bioanalyytikko-opiskelijoille
Hämäläinen, Jonna; Peltokangas, Panu; Salo, Julia (2025)
Hämäläinen, Jonna
Peltokangas, Panu
Salo, Julia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504156653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimisen tehostaminen. Tarkoituksena oli etsiä bioanalyytikon kannalta oleellinen tieto kliinisen genetiikan aihealueesta ja luoda tarkoituksenmukaista opiskelumateriaalia Moodle-alustalle. Tavoitteen saavuttamiseksi opinnäytetyön tehtävänä oli rajata bioanalyytikon kannalta olennainen tietomäärä ja jalostaa se kiinnostavaan muotoon oppimisalustalle.
Opinnäytetyö on metodologialtaan toiminnallinen opinnäytetyö ja se tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön taustalla on Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikon tutkinto-ohjelmaan kuuluva Kliininen genetiikka -opintojakso. Genetiikka on laaja luonnontieteiden ala, jonka oppimateriaaleja ei ole kohdennettu bioanalyytikoille. Opintojakson toteutuksen tueksi opinnäytetyössä luotiin erityisesti bioanalyytikko-opiskelijoita, mutta myös opintojakson opettajia hyödyttävä digitaalinen oppimisalusta.
Oppimisalusta toteutettiin Moodleen ja sitä voidaan käyttää niin opintojakson tahdissa edeten kuin itsenäiseen opiskeluun. Alustalle luotiin opintojakson sisältöä tukevaa materiaalia, kuten informatiivisia diaesityksiä ja sanastoja, sekä erilaisia tehtäviä, joilla opiskelija voi testata oppimistaan. Oppimisalustassa panostettiin selkeään visuaalisuuteen ja helppoon käytettävyyteen.
Opinnäytetyöhön kuuluu oppimisalustan lisäksi opinnäytetyöraportti. Raporttiin koottiin kirjalliseen muotoon oppimisalustassa käytetty teoriatieto lähteineen, opinnäytetyöprosessin dokumentointi ja arviointi sekä tuotoksen kuvaus. Oppimisalustan materiaali perustuu tämänhetkisiin tietolähteisiin, jotka ovat Tampereen ammattikorkeakouluyhteisön jäsenten saatavilla. Lähteinä hyödynnettiin monipuolisesti muun muassa suomen- ja englanninkielistä tietokirjallisuutta, vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita ja laboratorioiden ohjekirjoja.
Jatkossa opinnäytetyössä luotu Moodle-alusta on Tampereen ammattikorkeakoulun käytössä ja sitä voidaan hyödyntää bioanalyytikon tutkinto-ohjelman opintojaksolla. Opinnäytetyömme mahdollinen jatkokehittäminen voisi perustua lisääntyvän teoriatiedon lisäksi opiskelijoiden ja opettajien käyttökokemuksista kerättyyn kyselytietoon, jonka avulla oppimisalustaa voitaisiin muokata ja käytettävyyttä parantaa.
Opinnäytetyö on metodologialtaan toiminnallinen opinnäytetyö ja se tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön taustalla on Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikon tutkinto-ohjelmaan kuuluva Kliininen genetiikka -opintojakso. Genetiikka on laaja luonnontieteiden ala, jonka oppimateriaaleja ei ole kohdennettu bioanalyytikoille. Opintojakson toteutuksen tueksi opinnäytetyössä luotiin erityisesti bioanalyytikko-opiskelijoita, mutta myös opintojakson opettajia hyödyttävä digitaalinen oppimisalusta.
Oppimisalusta toteutettiin Moodleen ja sitä voidaan käyttää niin opintojakson tahdissa edeten kuin itsenäiseen opiskeluun. Alustalle luotiin opintojakson sisältöä tukevaa materiaalia, kuten informatiivisia diaesityksiä ja sanastoja, sekä erilaisia tehtäviä, joilla opiskelija voi testata oppimistaan. Oppimisalustassa panostettiin selkeään visuaalisuuteen ja helppoon käytettävyyteen.
Opinnäytetyöhön kuuluu oppimisalustan lisäksi opinnäytetyöraportti. Raporttiin koottiin kirjalliseen muotoon oppimisalustassa käytetty teoriatieto lähteineen, opinnäytetyöprosessin dokumentointi ja arviointi sekä tuotoksen kuvaus. Oppimisalustan materiaali perustuu tämänhetkisiin tietolähteisiin, jotka ovat Tampereen ammattikorkeakouluyhteisön jäsenten saatavilla. Lähteinä hyödynnettiin monipuolisesti muun muassa suomen- ja englanninkielistä tietokirjallisuutta, vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita ja laboratorioiden ohjekirjoja.
Jatkossa opinnäytetyössä luotu Moodle-alusta on Tampereen ammattikorkeakoulun käytössä ja sitä voidaan hyödyntää bioanalyytikon tutkinto-ohjelman opintojaksolla. Opinnäytetyömme mahdollinen jatkokehittäminen voisi perustua lisääntyvän teoriatiedon lisäksi opiskelijoiden ja opettajien käyttökokemuksista kerättyyn kyselytietoon, jonka avulla oppimisalustaa voitaisiin muokata ja käytettävyyttä parantaa.