Arbetsgemenskapsfärdigheter -Utveckla, stödja och stärka färdigheterna
Roiha, Maria; Skog, Daniela (2025)
Roiha, Maria
Skog, Daniela
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166695
Tiivistelmä
Social- och hälsovårdsbranschen har under de senaste åren genomgått en stor reform. Arbetslivet har även ändrats bland annat genom hur arbetet utförs. På många arbetsplatser inom social- och hälsovården arbetar man i skift, vilket medför att det inte alltid finns en ledare på plats. Detta ställer krav på arbetsgemenskapen och det behövs spelregler för hur man som ett team ska kunna arbeta. Även de olika generationerna har olika förväntningar och behov i arbetslivet.
Syftet med examensarbetet är att ta reda på vilka arbetsgemenskapsfärdigheter som behövs i arbetslivet idag och hur arbetsgemenskapen gynnas av att färdigheterna uppmärksammas och stärks. Vilka arbetsgemenskapsfärdigheter behöver ledaren för att kunna stöda arbetsgemenskapen. Vi har tre frågeställningar i vårt arbete som är vad är arbetsgemenskapsfärdigheter? Vilka arbetsgemenskapsfärdigheter behövs i arbetslivet? Hur kan arbetsgemenskapen gynnas av att utveckla och stödja färdigheterna som behövs i arbetslivet?
Examensarbetet genomfördes som en scoping review för att kartlägga befintlig litteratur samt grålitteratur inom ämnet. Artiklarna analyserades med tematisk analys för att identifiera centrala teman. För grå litteratur användes deduktiv ansats för att stärka hypoteser från artikelanalysens resultat. Utifrån resultatet utformades ett diskussionsunderlag som kan användas av arbetsgemenskaper för att komma överens om teamets spelregler.
Fyra teman identifierades i vilka arbetsgemenskapsfärdigheter och det att färdigheterna uppmärksammas och stärks tas upp. Den första kategorin är emotionella färdigheter. Den andra är professionellt beteende i arbetslivet. Den tredje är organisatoriskt engagemang och i den sista kategorin ledarens arbetsgemenskapsfärdigheter.
Sammanfattningsvis är arbetsgemenskapsfärdigheter i anknytning till arbetsvälmående. På detta sätt är det viktigt att uppmärksamma och stärka färdigheterna.
Syftet med examensarbetet är att ta reda på vilka arbetsgemenskapsfärdigheter som behövs i arbetslivet idag och hur arbetsgemenskapen gynnas av att färdigheterna uppmärksammas och stärks. Vilka arbetsgemenskapsfärdigheter behöver ledaren för att kunna stöda arbetsgemenskapen. Vi har tre frågeställningar i vårt arbete som är vad är arbetsgemenskapsfärdigheter? Vilka arbetsgemenskapsfärdigheter behövs i arbetslivet? Hur kan arbetsgemenskapen gynnas av att utveckla och stödja färdigheterna som behövs i arbetslivet?
Examensarbetet genomfördes som en scoping review för att kartlägga befintlig litteratur samt grålitteratur inom ämnet. Artiklarna analyserades med tematisk analys för att identifiera centrala teman. För grå litteratur användes deduktiv ansats för att stärka hypoteser från artikelanalysens resultat. Utifrån resultatet utformades ett diskussionsunderlag som kan användas av arbetsgemenskaper för att komma överens om teamets spelregler.
Fyra teman identifierades i vilka arbetsgemenskapsfärdigheter och det att färdigheterna uppmärksammas och stärks tas upp. Den första kategorin är emotionella färdigheter. Den andra är professionellt beteende i arbetslivet. Den tredje är organisatoriskt engagemang och i den sista kategorin ledarens arbetsgemenskapsfärdigheter.
Sammanfattningsvis är arbetsgemenskapsfärdigheter i anknytning till arbetsvälmående. På detta sätt är det viktigt att uppmärksamma och stärka färdigheterna.
