Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uimaopettajien työhyvinvointi ja kuormitus koululaisten uinninopetuksessa

Mäenpää, Riina; Salomaa, Miia (2025)

Avaa tiedosto
Maenpaa_Salomaa.pdf (1.426Mt)
Lataukset: 


Mäenpää, Riina
Salomaa, Miia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja tukea Helsingin kaupungin uimaopettajien työhyvinvointia ja auttaa heitä vähentämään työssä koettua kuormitusta. Uimaopettajan työ on fyysisesti ja henkisesti vaativaa, ja erityisesti koululaisten uinninopetus voi tuoda mukanaan erilaisia haasteita. Tässä työssä pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät erityisesti kuormittavat uimaopettajia koululaisten uinninopetuksessa, sekä millä keinoilla näitä haasteita voitaisiin vähentää. Toimeksiantaja halusi saada konkreettisia kehitysehdotuksia ja työhyvinvointia tukevia ratkaisuja, joita voitaisiin hyödyntää uimaopettajien työssä jaksamisen parantamiseksi.
Työelämä muuttuu vuosi vuodelta vaativammaksi, jolloin työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen keinot korostuvat. Siinä missä työ muuttuu, muuttuu myös uimaopetus ja uimaopettajien työ haastavammaksi suurien ryhmäkokojen, heikkenevän uimataidon sekä erilaisten oppijoiden myötä. Uimaopettajat kohtaavat yhä enemmän oppilaita, joilla on hyvin erilaisia tarpeita ja lähtötasoja, mikä vaatii joustavuutta, monipuolisia opetustapoja ja yksilöllistä ohjausta. Samalla työympäristö tuo omat haasteensa, sillä uimahallissa työskentely vaatii jatkuvaa tarkkaavaisuutta ja fyysistä kestävyyttä. Lisäksi meluisa ja kostea ympäristö voivat lisätä kuormitusta, ja työpäivän kuormittavuus voi kasvaa ilman riittäviä taukoja ja palautumista. Työn vaatimusten kasvaessa on entistä tärkeämpää panostaa työhyvinvointiin ja löytää keinoja kuormituksen hallintaan. Kun työhyvinvointi on kohdallaan, työssä jaksaminen ja viihtyminen paranevat, ja työn tekeminen on mielekkäämpää.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyötyö, josta valmistui opas uimaopettajien työhyvinvoinnin tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin kaupungin ohjatun liikunnan yksikölle. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua ja havainnointia. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin laajasti työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, kuten kuormitusta ja palautumista.
Haastatteluiden ja havainnointien pohjalta tuloksena syntyi erillinen opas uimaopettajille työhyvinvoinnin tueksi. Opas sisältää käytännönläheisiä ja helposti toteutettavia vinkkejä uimaopettajien jaksamisen ja hyvinvoinnin tueksi. Oppaassa on tuotu esiin konkreettisia keinoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseen, ja siinä käsitellään palautumisen merkitystä. Oppaaseen on nostettu mukaan äänenkäytön harjoituksia, sekä hengityksen merkitystä äänenkäytön ja palautumisen näkökulmasta. Opasta on tarkoitus hyödyntää suoraan uimaopettajien työssä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste