Työkaluautomaatin käyttöönotto
Lähdetmäki, Markus (2025)
Lähdetmäki, Markus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166712
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Tasowheel Oy, joka on teknologiateollisuuteen erikoistunut perheyritys. Kehitystyön kohteena oli työkaluautomaatin käyttöönotto,
joka korvasi vanhan Smartti-työkalujärjestelmän. Tavoitteena oli ottaa uusi järjestelmä
käyttöön, siirtää vanhan järjestelmän lastuavat työkalut automaattiin, hankkia tilalle uusia
työkaluja suoraan valmistajalta sekä automatisoida järjestelmä toimimaan täysin itsenäisesti.
Hyvällä varastonhallinnalla pystytään lyhentämään työhön kuluvaa aikaa sekä parantamaan sen tehokkuutta. Järjestelmän hyödyt huomattiin heti alussa. Työkaluautomaatti vähentää työkalujen etsintään käytettyä aikaa, ja lyhyiden toimitusaikojen ansiosta varaston
arvo on huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin. Hankintojen kustannuksia pystytään
alentamaan hyödyntämällä järjestelmän automaatiota. Työkalujen seurannan ja uusien
käytäntöjen ansiosta työkalukustannuksissa on tullut merkittäviä säästöjä.
Vanhan järjestelmän nimikkeet siirrettiin uuteen järjestelmään massana, minkä jälkeen alkoi fyysinen siirto automaattiin. Jokainen nimike tarkastettiin yksittäin, ja tarkastuksen yhteydessä päätettiin, mitä sille tehdään. Nimikkeiden tilaus- ja maksimirajat asetettiin historiatietojen ja ennusteen mukaan. Vanhat ja käyttämättömät tuotteet hävitettiin tai sijoitettiin
avoimeen varastoon. Tulevaisuudessa automaatin järjestelmää hyödynnetään moniin muihin eri tarpeisiin. Automaatilla pystyy seuraamaan kestotyökalujen elinikää, ja tällöin määritellään työkalun huollon tarve. Tilausten automatisointi otetaan käyttöön, kun dataa menekistä on saatu riittävästi.
joka korvasi vanhan Smartti-työkalujärjestelmän. Tavoitteena oli ottaa uusi järjestelmä
käyttöön, siirtää vanhan järjestelmän lastuavat työkalut automaattiin, hankkia tilalle uusia
työkaluja suoraan valmistajalta sekä automatisoida järjestelmä toimimaan täysin itsenäisesti.
Hyvällä varastonhallinnalla pystytään lyhentämään työhön kuluvaa aikaa sekä parantamaan sen tehokkuutta. Järjestelmän hyödyt huomattiin heti alussa. Työkaluautomaatti vähentää työkalujen etsintään käytettyä aikaa, ja lyhyiden toimitusaikojen ansiosta varaston
arvo on huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin. Hankintojen kustannuksia pystytään
alentamaan hyödyntämällä järjestelmän automaatiota. Työkalujen seurannan ja uusien
käytäntöjen ansiosta työkalukustannuksissa on tullut merkittäviä säästöjä.
Vanhan järjestelmän nimikkeet siirrettiin uuteen järjestelmään massana, minkä jälkeen alkoi fyysinen siirto automaattiin. Jokainen nimike tarkastettiin yksittäin, ja tarkastuksen yhteydessä päätettiin, mitä sille tehdään. Nimikkeiden tilaus- ja maksimirajat asetettiin historiatietojen ja ennusteen mukaan. Vanhat ja käyttämättömät tuotteet hävitettiin tai sijoitettiin
avoimeen varastoon. Tulevaisuudessa automaatin järjestelmää hyödynnetään moniin muihin eri tarpeisiin. Automaatilla pystyy seuraamaan kestotyökalujen elinikää, ja tällöin määritellään työkalun huollon tarve. Tilausten automatisointi otetaan käyttöön, kun dataa menekistä on saatu riittävästi.