Myyntiprosessin opas SaaS-ohjelmistoihin
Hurmerinta, Henri (2025)
Hurmerinta, Henri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166797
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida ja kuvata yleistä myyntiprosessimallia erilaisille SaaS-liiketoimintamallin yrityksille sekä kehittää käytännönläheinen ja helposti ymmärrettävä opas myynti-prosessin tueksi.
Työssä tarkasteltiin SaaS-ohjelmistojen myyntitilanteiden eri vaiheita, kuten prospektointia, asiakaskontaktointia, myyntitapaamisia, tarjouksen laatimista, neuvotteluita, sopimusten solmimista ja asiakassuhteen jatkuvaa hallintaa. Tutkimus perustui kirjallisuuskatsaukseen, asiantuntijakeskusteluihin ja omiin käytännön havaintoihin SaaS-myyntityöstä ja siinä vallitsevista prosesseista.
Tulokset osoittivat, että onnistuneen SaaS-myynnin edellytyksenä on systemaattisen ja vaiheistetun prosessin rakentaminen, jossa asiakaskokemus ja jatkuva asiakassuhteen ylläpito ovat keskiössä. Digitalisaation vaikutukset myyntiprosessiin nähtiin merkittäviksi erityisesti automaation ja tekoälyn hyödyntämisessä myyntiprosessin eri vaiheissa.
Työntuloksena on laadittu kattava ja käytännönläheinen opas SaaS-ohjelmistojen myyntiprosessin tukemista varten. Oppaan tavoite on tarjota SaaS-myyntiorganisaatioille, myynnin ammattilaisille ja esimiehille selkeä malli myyntiprosessien kulkuun, kehittämiseen ja tehostamiseen. Oppaassa nostettiin esille konkreettisia toimintamalleja ja parhaiten toimiviksi käytännössä todettuja menetelmiä, joilla yritykset voivat optimoida omaa myyntiprosessiaan ja parantaa siten asiakaskokemusta.
Työssä tarkasteltiin SaaS-ohjelmistojen myyntitilanteiden eri vaiheita, kuten prospektointia, asiakaskontaktointia, myyntitapaamisia, tarjouksen laatimista, neuvotteluita, sopimusten solmimista ja asiakassuhteen jatkuvaa hallintaa. Tutkimus perustui kirjallisuuskatsaukseen, asiantuntijakeskusteluihin ja omiin käytännön havaintoihin SaaS-myyntityöstä ja siinä vallitsevista prosesseista.
Tulokset osoittivat, että onnistuneen SaaS-myynnin edellytyksenä on systemaattisen ja vaiheistetun prosessin rakentaminen, jossa asiakaskokemus ja jatkuva asiakassuhteen ylläpito ovat keskiössä. Digitalisaation vaikutukset myyntiprosessiin nähtiin merkittäviksi erityisesti automaation ja tekoälyn hyödyntämisessä myyntiprosessin eri vaiheissa.
Työntuloksena on laadittu kattava ja käytännönläheinen opas SaaS-ohjelmistojen myyntiprosessin tukemista varten. Oppaan tavoite on tarjota SaaS-myyntiorganisaatioille, myynnin ammattilaisille ja esimiehille selkeä malli myyntiprosessien kulkuun, kehittämiseen ja tehostamiseen. Oppaassa nostettiin esille konkreettisia toimintamalleja ja parhaiten toimiviksi käytännössä todettuja menetelmiä, joilla yritykset voivat optimoida omaa myyntiprosessiaan ja parantaa siten asiakaskokemusta.