Uuden tapahtuman markkinointi sosiaalisessa mediassa : ManseRalli-kaupunkiseikkailutapahtuma
Perttunen, Anniina (2025)
Perttunen, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166760
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sosiaalisen median markkinoinnin keinoja Tapahtumatuotanto Voltti Oy:n uudelle vuoden 2026 keväällä ensimmäistä kertaa Tampereella järjestettävälle kaupunkiseikkailutapahtumalle, josta käytetään tällä hetkellä nimeä ManseRalli. Työn tavoitteena oli kehittää keinoja, jolla ManseRallia voidaan markkinoida tehokkaasti sosiaalisessa mediassa ja saada näin näkyvyyttä sekä kasvattaa kiinnostusta uutta tapahtumaa kohtaan.
Työssä käytettiin apuna ManseRallin sisartapahtuman, Oulussa jo useana vuonna järjestetyn RotuaariRallin asiakaspalautetta vuosilta 2022–2024 sekä analysoitiin RotuaariRallin sosiaalisen median kanavien markkinointiviestintää. Saman tapahtumakonseptin omaavan sisartapahtuman asiakaspalautteen ja sosiaalisen median markkinointiviestinnän analyysin avulla laadittiin kehittämisehdotuksia, joita Voltti voi hyödyntää ManseRallin somemarkkinoinnissa.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, tapahtuman markkinointia sosiaalisessa mediassa tapahtuman eri vaiheissa sekä sosiaalisen median markkinoinnin tämänhetkisiä trendejä. Työn tuloksena luotiin ManseRallille sosiaalisen median strategia, jossa määritettiin tavoitteet, kohderyhmät, käytettävät kanavat ja niissä julkaistavat sisällöt sekä mittarit ja seuraaminen. Tämä antaa ManseRallin somemarkkinoinnille suuntaviivat. Lisäksi ManseRallille tehtiin SWOT-analyysi ja kilpailija-analyysi.
ManseRallin järjestämisen jälkeen tulevaisuudessa voidaan pohtia, miten somemarkkinoinnin kehittämisehdotukset toimivat tutkimalla ManseRallin somekanavien seuraajien ja sitouttamisen määrän kasvua. Sosiaalisen median strategiaa voidaan päivittää ja kehittää tarpeen mukaan.
Työssä käytettiin apuna ManseRallin sisartapahtuman, Oulussa jo useana vuonna järjestetyn RotuaariRallin asiakaspalautetta vuosilta 2022–2024 sekä analysoitiin RotuaariRallin sosiaalisen median kanavien markkinointiviestintää. Saman tapahtumakonseptin omaavan sisartapahtuman asiakaspalautteen ja sosiaalisen median markkinointiviestinnän analyysin avulla laadittiin kehittämisehdotuksia, joita Voltti voi hyödyntää ManseRallin somemarkkinoinnissa.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, tapahtuman markkinointia sosiaalisessa mediassa tapahtuman eri vaiheissa sekä sosiaalisen median markkinoinnin tämänhetkisiä trendejä. Työn tuloksena luotiin ManseRallille sosiaalisen median strategia, jossa määritettiin tavoitteet, kohderyhmät, käytettävät kanavat ja niissä julkaistavat sisällöt sekä mittarit ja seuraaminen. Tämä antaa ManseRallin somemarkkinoinnille suuntaviivat. Lisäksi ManseRallille tehtiin SWOT-analyysi ja kilpailija-analyysi.
ManseRallin järjestämisen jälkeen tulevaisuudessa voidaan pohtia, miten somemarkkinoinnin kehittämisehdotukset toimivat tutkimalla ManseRallin somekanavien seuraajien ja sitouttamisen määrän kasvua. Sosiaalisen median strategiaa voidaan päivittää ja kehittää tarpeen mukaan.