Terveysalan monimuoto-opiskelijoiden kokema yksinäisyys Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa: kyselytutkimus Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampuksella
Räästi, Rudi; Sassi, Saara (2025)
Räästi, Rudi
Sassi, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504166775
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia yksinäisyydestä
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) Kotkan kampuksella sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Kotkan kampuksella monimuotona sairaanhoitajiksi ja ensihoitajiksi opiskelevien henkilöiden kokema yksinäisyys on. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia
yksinäisyyden kokemuksia monimuoto-opiskelijat kohtaavat ja mitkä tekijät niihin vaikuttavat. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin myös millaisia toimenpiteitä opiskelijat toivovat yksinäisyyden vähentämiseksi. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui Xamkin Kotkan kampuksen sosiaali- ja terveysalan monimuoto-opiskelijoita. Kysely lähetettiin 506 monimuoto-opiskelijalle. Määräajassa kyselyyn vastasi 81 opiskelijaa, eli 16,1 %. Kyselyllä kerättiin tietoa opiskelijoiden yksinäisyyden kokemuksista, niiden syistä ja opiskelijoiden tarpeista. Aineiston analyysi toteutettiin kahdessa vaiheessa: ensin määrällinen analyysi ja sen jälkeen laadullinen teemoittelu. Tulokset osoittivat, että yksinäisyyttä koettiin erityisesti etäopintojen ja vähäisten lähiopetuspäivien vuoksi. Opiskelijat kaipasivat enemmän yhteisöllisyyttä ja vertaistukea opintojen aikana. Johtopäätöksenä esitetään, että Xamk voisi lisätä monimuoto-opiskelijoiden tukitoimia, kuten virtuaalisia tapaamisia ja vertaistukiryhmiä yksinäisyyden vähentämiseksi. Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa Xamkin johdolle, opettajille ja opiskelijahyvinvoinnin kehittäjille monimuoto-opiskelijoiden tukemiseksi yhteisöllisyyden edistämiseksi. This thesis examined the experiences of multiform students regarding loneliness on the Kotka campus of the South-Eastern Finland University of Applied Sciences (XAMK). The purpose of this thesis was to find out how common the loneliness experienced by people studying as nurses and paramedics on the Kotka campus in South-Eastern Finland is. The study aimed to explore the different types of loneliness these students encounter and the factors influencing
their experiences. Open-ended questions were also used to identify what kinds of measures students would like to see implemented to reduce loneliness. The research was conducted as a survey involving multiform students from
XAMK’s Kotka campus social and health care programs. The survey was sent to 506 multiform students. Within the deadline 81 students, i.e., 16,1 %, responded to the survey. The survey gathered data on students' experiences of
loneliness, its causes, and their needs. The data analysis was conducted in two stages: first, a quantitative analysis, followed by a qualitative thematic analysis. The results showed that loneliness was particularly associated with remote
studies and the limited number of on-campus teaching days. Students expressed a need for stronger peer support and a greater sense of community during their studies. The findings suggest that XAMK could enhance support to multiform students by introducing virtual meetings and peer support groups to help reduce loneliness. This thesis provides valuable insights for XAMK’s management, teachers, and student well-being developers to better support blended learning students and promote social integration.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) Kotkan kampuksella sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Kotkan kampuksella monimuotona sairaanhoitajiksi ja ensihoitajiksi opiskelevien henkilöiden kokema yksinäisyys on. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia
yksinäisyyden kokemuksia monimuoto-opiskelijat kohtaavat ja mitkä tekijät niihin vaikuttavat. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin myös millaisia toimenpiteitä opiskelijat toivovat yksinäisyyden vähentämiseksi. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui Xamkin Kotkan kampuksen sosiaali- ja terveysalan monimuoto-opiskelijoita. Kysely lähetettiin 506 monimuoto-opiskelijalle. Määräajassa kyselyyn vastasi 81 opiskelijaa, eli 16,1 %. Kyselyllä kerättiin tietoa opiskelijoiden yksinäisyyden kokemuksista, niiden syistä ja opiskelijoiden tarpeista. Aineiston analyysi toteutettiin kahdessa vaiheessa: ensin määrällinen analyysi ja sen jälkeen laadullinen teemoittelu. Tulokset osoittivat, että yksinäisyyttä koettiin erityisesti etäopintojen ja vähäisten lähiopetuspäivien vuoksi. Opiskelijat kaipasivat enemmän yhteisöllisyyttä ja vertaistukea opintojen aikana. Johtopäätöksenä esitetään, että Xamk voisi lisätä monimuoto-opiskelijoiden tukitoimia, kuten virtuaalisia tapaamisia ja vertaistukiryhmiä yksinäisyyden vähentämiseksi. Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa Xamkin johdolle, opettajille ja opiskelijahyvinvoinnin kehittäjille monimuoto-opiskelijoiden tukemiseksi yhteisöllisyyden edistämiseksi.
their experiences. Open-ended questions were also used to identify what kinds of measures students would like to see implemented to reduce loneliness. The research was conducted as a survey involving multiform students from
XAMK’s Kotka campus social and health care programs. The survey was sent to 506 multiform students. Within the deadline 81 students, i.e., 16,1 %, responded to the survey. The survey gathered data on students' experiences of
loneliness, its causes, and their needs. The data analysis was conducted in two stages: first, a quantitative analysis, followed by a qualitative thematic analysis. The results showed that loneliness was particularly associated with remote
studies and the limited number of on-campus teaching days. Students expressed a need for stronger peer support and a greater sense of community during their studies. The findings suggest that XAMK could enhance support to multiform students by introducing virtual meetings and peer support groups to help reduce loneliness. This thesis provides valuable insights for XAMK’s management, teachers, and student well-being developers to better support blended learning students and promote social integration.