Z-sukupolvi työelämässä : Kehittämisehdotuksia organisaatioille
Kykyri, Sanna (2025)
Kykyri, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176812
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Z-sukupolven, eli noin 1990-luvun puolivälin jälkeen ja 2010-luvun alussa syntyneiden, työelämäodotuksia sekä heidän työelämään liittyviä arvoja. Aiheen taustalla oli havainto siitä, että Z-sukupolvi on uusin työmarkkinoille siirtynyt sukupolvi, jonka vaikutus työelämään kasvaa edelleen tulevina vuosina. Koska osa sukupolven edustajista ei ole vielä siirtynyt työelämään, organisaatioilla ei välttämättä ole kattavaa ymmärrystä heidän odotuksistaan ja arvoistaan. Tämän vuoksi organisaatioille voi olla haastavaa mukauttaa toimintatapojaan ja käytäntöjään siten, että ne vastaavat myös tämän sukupolven tarpeisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia odotuksia ja arvoja Z-sukupolvella on työelämää kohtaan sekä miten organisaatiot voivat kehittää toimintaansa vastatakseen näihin odotuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa opinnäytetyön aiheesta ja muodostaa sen pohjalta käytännön kehittämisehdotuksia, joiden avulla organisaatiot voivat Z-sukupolven näkökulmasta vahvistaa työnantajamielikuvaansa ja rekrytointiprosessejaan, kehittää johtamiskäytäntöjään sekä edistää heidän työmotivaatiota ja sitoutumista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella Z-sukupolven edustajilta sekä teemahaastatteluilla, jotka kohdistettiin henkilöstöasioiden asiantuntijoille eri organisaatioista. Tutkimusmenetelmien yhdistäminen mahdollisti aiheen monipuolisen ja kokonaisvaltaisen tarkastelun.
Tulosten perusteella laadittiin organisaatioille konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka kohdistuvat rekrytointikäytäntöjen ja työnantajamielikuvan vahvistamiseen, esihenkilötyöhön ja johtamiseen sekä työmotivaation ja sitouttamisen tukemiseen. Näiden ehdotusten avulla organisaatiot voivat kehittää toimintatapojaan ja käytäntöjään, jotta ne vastaavat entistä paremmin Z-sukupolven työelämäodotuksiin. Z-sukupolven tarpeiden huomioiminen työelämässä voi vahvistaa heidän työntekijäkokemusta ja sitoutumista organisaatioon, mutta samalla myös parantaa organisaatioiden kilpailukykyä työelämän jatkuvassa muutoksessa. Opinnäytetyötä ei toteutettu toimeksiantona, ja sen tulokset ovat laajasti sovellettavissa eri organisaatioissa ja toimialoilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia odotuksia ja arvoja Z-sukupolvella on työelämää kohtaan sekä miten organisaatiot voivat kehittää toimintaansa vastatakseen näihin odotuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa opinnäytetyön aiheesta ja muodostaa sen pohjalta käytännön kehittämisehdotuksia, joiden avulla organisaatiot voivat Z-sukupolven näkökulmasta vahvistaa työnantajamielikuvaansa ja rekrytointiprosessejaan, kehittää johtamiskäytäntöjään sekä edistää heidän työmotivaatiota ja sitoutumista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella Z-sukupolven edustajilta sekä teemahaastatteluilla, jotka kohdistettiin henkilöstöasioiden asiantuntijoille eri organisaatioista. Tutkimusmenetelmien yhdistäminen mahdollisti aiheen monipuolisen ja kokonaisvaltaisen tarkastelun.
Tulosten perusteella laadittiin organisaatioille konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka kohdistuvat rekrytointikäytäntöjen ja työnantajamielikuvan vahvistamiseen, esihenkilötyöhön ja johtamiseen sekä työmotivaation ja sitouttamisen tukemiseen. Näiden ehdotusten avulla organisaatiot voivat kehittää toimintatapojaan ja käytäntöjään, jotta ne vastaavat entistä paremmin Z-sukupolven työelämäodotuksiin. Z-sukupolven tarpeiden huomioiminen työelämässä voi vahvistaa heidän työntekijäkokemusta ja sitoutumista organisaatioon, mutta samalla myös parantaa organisaatioiden kilpailukykyä työelämän jatkuvassa muutoksessa. Opinnäytetyötä ei toteutettu toimeksiantona, ja sen tulokset ovat laajasti sovellettavissa eri organisaatioissa ja toimialoilla.
