Buukkaamisen taloudelliset hyödyt tulevaisuuden myynnin tehostajana
Hietala, Miika (2025)
Hietala, Miika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176823
Tiivistelmä
Buukkaaminen on palvelu, jolla pyritään tehostamaan yrityksen myyntiprosessia siten, että buukkaajat soittavat myyjien puolesta potentiaalisille asiakkaille, joiden kanssa he pyrkivät sopimaan myyntipalaverin. Näin myyjät pääsevät yrityksessä vain myymään ja hankkimaan yritykselle lisää asiakkaita, eikä heidän tarvitse käyttää omaa arvokasta aikaansa omien tapaamistensa buukkaamiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millä tavoin buukkaamista käytetään tällä hetkellä yrityksissä, ja miten sen tulisi tulevaisuudessa kehittyä, jotta siitä tulisi vielä yleisempi ja suositumpi tehostuskeino yrityksille myyntiprosesseihin. Tavoitteena oli löytää, millä tavoin sitä voidaan tällä hetkellä tehokkaasti jo hyödyntää, sekä kuinka se tulee tulevaisuudessa kehittyä, jotta siitä saataisiin vieläkin tehokkaampi palvelu muuttuvassa maailmassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelin erilaisia pieniä ja keskisuuria markkinointialan yrityksiä, joista osalla oli kokemusta buukkaajien käytöstä, kun taas osalla ei. Haastatteluissa kysyin erilaisia avoimia kysymyksiä, joilla pyrin selvittämään, millä tavoin buukkaaminen nähdään yritysten mielestä tällä hetkellä, sekä mitkä ovat heidän mielestään palvelun tulevaisuuden näkymät. Samalla keskustelimme myös erilaisista tulevaisuuden tuomista mahdollisuuksista ja ongelmista, joita buukkauspalvelun tehokkaassa käyttöönotossa ja hyödyntämisessä tulee ottaa huomioon.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että buukkaaminen tulee olemaan yhä entistä tärkeämpi ja suositumpi tehostuskeino ja apu yritysten myynnin kehittämisessä ja parantamisessa tulevaisuudessa. Suoraan tutkimuksen kautta ei voida tehdä täysin varmoja johtopäätöksiä, sillä otanta on tutkimuksessa sen verran pieni, ettei se ole täysin yleispätevä. Kuitenkin tutkimuksen perusteella, buukkaaminen nähdään erinomaisena työkaluna jo nyt yrityksille myyntiprosessien tehostuskeinona, ja sen tuoma apu tulee olemaan tulevaisuudessa vieläkin suurempi ja parempi keino tehostaa yritysten myyntiprosesseja, sekä myyntiä. Sen lisäksi buukkauspalvelun avulla saadaan parannettua asiakastyytyväisyyttä ja yrityksen sisällä työilmapiiriä ja työtyytyväisyyttä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millä tavoin buukkaamista käytetään tällä hetkellä yrityksissä, ja miten sen tulisi tulevaisuudessa kehittyä, jotta siitä tulisi vielä yleisempi ja suositumpi tehostuskeino yrityksille myyntiprosesseihin. Tavoitteena oli löytää, millä tavoin sitä voidaan tällä hetkellä tehokkaasti jo hyödyntää, sekä kuinka se tulee tulevaisuudessa kehittyä, jotta siitä saataisiin vieläkin tehokkaampi palvelu muuttuvassa maailmassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelin erilaisia pieniä ja keskisuuria markkinointialan yrityksiä, joista osalla oli kokemusta buukkaajien käytöstä, kun taas osalla ei. Haastatteluissa kysyin erilaisia avoimia kysymyksiä, joilla pyrin selvittämään, millä tavoin buukkaaminen nähdään yritysten mielestä tällä hetkellä, sekä mitkä ovat heidän mielestään palvelun tulevaisuuden näkymät. Samalla keskustelimme myös erilaisista tulevaisuuden tuomista mahdollisuuksista ja ongelmista, joita buukkauspalvelun tehokkaassa käyttöönotossa ja hyödyntämisessä tulee ottaa huomioon.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että buukkaaminen tulee olemaan yhä entistä tärkeämpi ja suositumpi tehostuskeino ja apu yritysten myynnin kehittämisessä ja parantamisessa tulevaisuudessa. Suoraan tutkimuksen kautta ei voida tehdä täysin varmoja johtopäätöksiä, sillä otanta on tutkimuksessa sen verran pieni, ettei se ole täysin yleispätevä. Kuitenkin tutkimuksen perusteella, buukkaaminen nähdään erinomaisena työkaluna jo nyt yrityksille myyntiprosessien tehostuskeinona, ja sen tuoma apu tulee olemaan tulevaisuudessa vieläkin suurempi ja parempi keino tehostaa yritysten myyntiprosesseja, sekä myyntiä. Sen lisäksi buukkauspalvelun avulla saadaan parannettua asiakastyytyväisyyttä ja yrityksen sisällä työilmapiiriä ja työtyytyväisyyttä.