PI-kaavioiden standardin mukainen laatiminen
Helander, Vernon (2025)
Helander, Vernon
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia prosessi- ja instrumentointikaavio
oppilaitoksen automaatiolaboratorion vesiprosessiin. Aiemmin kyseiselle laitteistolle ei ollut kaaviota, joten työn tarkoituksena oli modernisoida laitteiston
dokumentaatio tukemaan sen operointia, kunnossapitoa ja prosessien optimointia. Työssä käytettiin PI-kaavioihin liittyviä standardeja, kuten SFS-ISO
14617-6 - ja PSK 3600 -ryhmän standardeja.
Tutkimusmenetelminä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja kirjallisuusselvitystä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten PI-kaavioita laaditaan standardien mukaisesti ja miten kentältä kerättyjä tietoja voidaan hyödyntää kaavioissa tukien laitoksen operointia. Opetuslaitteiston komponentit kartoitettiin ja
niiden perusteella luotiin PI-kaavio, komponenttilistat sekä valmistuspiirustukset. Työ rajautui käsittelemään vain merenkulkualalle soveltuvia laitteita ja
standardien mukaisia symbolikirjastoja, soveltaen käytetyn ohjelmiston mahdollisuuksien mukaan.
PI-kaavioissa käytetään kansainvälisiä ja maakohtaisia standardeja, kuten
ANSI/ISA-5.1-2009-, ISO 14617 - ja PSK-standardit. Standardit määrittelevät
kaavioiden symbolit ja tietosisällön, mikä takaa yhtenäisyyden ja selkeyden.
Kaavioiden tiedot, kuten putkistot, instrumentointi ja laiteryhmät, ovat määritelty PSK-standardien mukaisesti, ja ne tukevat laitoksen huoltoa ja kunnossapitoa.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin yksinkertainen ja selkeä PI-kaavio opetuslaitteistoon, joka vastaa työn asettamia tavoitteita opetuskäytön näkökulmasta.
Työssä käytiin läpi PI-kaavioiden periaatteet, käytetyt symbolit ja viivatyypit.
Lisäksi työssä pohdittiin jatkokehitysmahdollisuuksia, kuten digitaalisten työkalujen hyödyntämistä. Toimeksiantaja tulee hyödyntämään tuotettua PI-kaaviota automaatioharjoituksissa, mutta kaavioiden päivitystarve on mahdollinen
tulevaisuudessa, sillä kaikkia opetuslaitteiston komponentteja ei työssä kuvattu.
oppilaitoksen automaatiolaboratorion vesiprosessiin. Aiemmin kyseiselle laitteistolle ei ollut kaaviota, joten työn tarkoituksena oli modernisoida laitteiston
dokumentaatio tukemaan sen operointia, kunnossapitoa ja prosessien optimointia. Työssä käytettiin PI-kaavioihin liittyviä standardeja, kuten SFS-ISO
14617-6 - ja PSK 3600 -ryhmän standardeja.
Tutkimusmenetelminä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja kirjallisuusselvitystä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten PI-kaavioita laaditaan standardien mukaisesti ja miten kentältä kerättyjä tietoja voidaan hyödyntää kaavioissa tukien laitoksen operointia. Opetuslaitteiston komponentit kartoitettiin ja
niiden perusteella luotiin PI-kaavio, komponenttilistat sekä valmistuspiirustukset. Työ rajautui käsittelemään vain merenkulkualalle soveltuvia laitteita ja
standardien mukaisia symbolikirjastoja, soveltaen käytetyn ohjelmiston mahdollisuuksien mukaan.
PI-kaavioissa käytetään kansainvälisiä ja maakohtaisia standardeja, kuten
ANSI/ISA-5.1-2009-, ISO 14617 - ja PSK-standardit. Standardit määrittelevät
kaavioiden symbolit ja tietosisällön, mikä takaa yhtenäisyyden ja selkeyden.
Kaavioiden tiedot, kuten putkistot, instrumentointi ja laiteryhmät, ovat määritelty PSK-standardien mukaisesti, ja ne tukevat laitoksen huoltoa ja kunnossapitoa.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin yksinkertainen ja selkeä PI-kaavio opetuslaitteistoon, joka vastaa työn asettamia tavoitteita opetuskäytön näkökulmasta.
Työssä käytiin läpi PI-kaavioiden periaatteet, käytetyt symbolit ja viivatyypit.
Lisäksi työssä pohdittiin jatkokehitysmahdollisuuksia, kuten digitaalisten työkalujen hyödyntämistä. Toimeksiantaja tulee hyödyntämään tuotettua PI-kaaviota automaatioharjoituksissa, mutta kaavioiden päivitystarve on mahdollinen
tulevaisuudessa, sillä kaikkia opetuslaitteiston komponentteja ei työssä kuvattu.