Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Golfin brändääminen nuorille kohderyhmille

Liikanen, Leevi (2025)

Avaa tiedosto
Liikanen_Leevi.pdf (1.007Mt)
Lataukset: 


Liikanen, Leevi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176838
Tiivistelmä
Golf on pitkään ollut yksi perinteisimmistä ja arvostetuimmista urheilulajeista, mutta siihen liitetään usein mielikuva vanhemman sukupolven harrastuksesta. Tämä käsitys on osittain syntynyt lajin pitkän historian, siihen liittyvien taloudellisten kustannusten ja erilaisten ennakkoluulojen seurauksena. Golf mielletään usein lajiksi, joka vaatii aikaa, erityisiä varusteita ja tiettyjä pelialueita – se ei siis välttämättä vastaa nuorempien sukupolvien toiveita nopeista ja helposti lähestyttävistä aktiviteeteista.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin golf voitaisiin brändätä nuorille houkuttelevammaksi ja saavutettavammaksi. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti lajin imago, markkinointistrategiat sekä nuorille suunnatut brändäyskeinot, kuten digitaaliset välineet ja visuaaliset elementit. Tavoitteena on löytää innovatiivisia tapoja, joilla golf voisi erottua muista vapaa-ajan aktiviteeteista ja löytää paikkansa osana nuorten elämäntyyliä ja kulttuuria.

Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka kohdistettiin 17–29-vuotiaille nuorille – sekä lajin jo kokeilleille että niille, joilla ei ole vielä kokemusta golfista. Kyselyyn vastasi 50 nuorta, jotka valikoituivat omaan ystäväpiiriini kuuluvista henkilöistä. Kysely toteutettiin puolistrukturoidulla menetelmällä: vastaajille esitettiin ennalta määriteltyjä teemoja ja kysymyksiä, mutta heillä oli mahdollisuus laajentaa vastauksiaan omien kokemustensa pohjalta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytin Google Forms -alustaa. Tämä valinta tehtiin, koska se mahdollistaa nopean ja helpon tiedonkeruun sekä vastaajien mukavan osallistumisen omilla laitteillaan. Kysely oli avoinna 19.2.–24.2. ja se jaettiin ystäväpiirilleni, mikä teki tiedonkeruusta sujuvaa ja kustannustehokasta.

Tulosten perusteella golfilla on potentiaalia nuorten aikuisten keskuudessa, mutta harrastajamäärän kasvattaminen edellyttää lajin brändin ja saavutettavuuden kehittämistä. Vastaajat toivat esiin sekä golfin houkuttelevia puolia että siihen liittyviä esteitä. Näiden havaintojen pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä siitä, miten golfia tulisi markkinoida nuorten tarpeet ja odotukset paremmin huomioiden.

Suurimmiksi haasteiksi nousivat taloudelliset ja ajalliset esteet. Vastaajat kokivat muun muassa green fee -maksut, jäsenyydet ja varustehankinnat merkittävinä kynnyskysymyksinä. Näiden esteiden madaltaminen voisi merkittävästi lisätä lajin kiinnostavuutta nuorten keskuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste