Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työpajatoimintamallin kehittäminen asiakaslähtöisyyden näkökulmasta kehitysvammaisten toimintakeskus Resiinassa

Koskenalho, Alma (2025)

 
Avaa tiedosto
Koskenalho_Alma.pdf (778.7Kt)
Lataukset: 


Koskenalho, Alma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176846
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää kehitysvammaisten toimintakeskus Resiinaan malli työpajatoiminnan toteuttamiseksi. Työpajatoimintamallin tavoitteena oli lisätä toiminnan asiakaslähtöisyyttä sekä vahvistaa asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Työpajatoimintamalli on muokattava kausisuunnitelma, jota voi jatkossakin käyttää työpajatoiminnan suunnittelun työvälineenä.

Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin tuotekehitystä. Tuotekehitysprosessi toteutettiin yhteiskehittämisenä yhdessä työelämäkumppanin työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa neljässä vaiheessa: kehittämistarpeen arviointi ja ideointi, suunnittelu, toteutus sekä arviointi. Tuotekehityksen kehittämistarvetta arvioitiin työntekijöiden ja palveluvastaavan kanssa ideointipajassa aivoriihen ja SWOT-analyysin avulla. Aivoriihen tulokset analysoitiin luokittelemalla. Suunnitteluvaiheessa kehittämistyön tukena käytettiin benchmarkingia sekä Webropol-kyselyjä työntekijöille (N = 6) ja asiakkaille (N = 37). Kyselyjen tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman perusraporttitoiminnon ja määrällisen analyysin avulla. Toteutusvaiheessa aineistonkeruun tulosten ja työelämäkumppanin toiveiden ja tarpeiden pohjalta luotiin yhteiskehittämispajassa yhdessä palveluvastaavan sekä työntekijöiden ja asiakkaiden edustajien kanssa työpajatoimintamalli, joka jalkautettiin osaksi toimintakeskuksen viikko-ohjelmaa. Arviointivaiheessa työelämäkumppanilta pyydettiin palautetta tavoitteiden toteutumisesta, työpajatoimintamallin käytettävyydestä ja yhteiskehittämisen onnistumisesta.

Opinnäytetyön keskeisin tulos on työpajatoimintamalli, jonka avulla toimintakeskuksen toimintaa voidaan viedä asiakaslähtöisempään suuntaan ja vahvistaa asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Opinnäytetyön aineistonkeruun myötä saatua tietoa asiakkaiden toiveista voidaan hyödyntää myös jatkossa toimintakeskuksen toimintaa kehitettäessä. Tulevaisuudessa jatkokehittämisehdotuksena voisi olla toimintamallin pidempiaikaisten vaikutusten arviointi asiakkaiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksiin sekä edelleen asiakaslähtöisyyden vahvistaminen ja vaikeasti vammaisten osallisuuden tukeminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste