Mun Juttu - Voimakuvatyöpaja: Yhteisöllinen ja kannatteleva valokuvauksen opettamisen työpajamalli kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille
Seppälä, Marja (2025)
Seppälä, Marja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176892
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Kouvolan Aikuiskoulutussäätiölle. Tavoitteena oli luoda matalan kynnyksen voimaannuttava ja osallistava valokuvauksen opettamisen työpajamalli kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille yhdessä heidän kanssaan.
Kehittämistyössä huomioitiin kohderyhmän tarpeet.
Tavoitteina oli kehittää valokuvan voimaa hyödyntävä työpajamalli, jonka avulla osallistujat voisivat sekä oppia uutta valokuvauksesta että nähdä ja kuvittaa ainutkertaisen itsensä ja elämänsä uudenlaisista ja laajemmista, minäpystyvyyttä tukevista näkökulmista käsin. Tavoitteena oli myös yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemusten tarjoaminen dialogisten ja tasa-arvoisten kohtaamisten ja keskustelujen, itsemäärittelyoikeuden sekä yhdessä tekemisen kautta. Työpajamallin kehitystyöhön osallistumisen kautta toivottiin myös osallisuuden kokemuksen vahvistumisen mahdollisuuksia.
Tässä yhteiskehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilua ja siihen osallistuivat kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat sekä Aikuiskoulutussäätiön kaksi työntekijää. Tutkimusaineistoa kerättiin muun muassa Forms-kyselyillä, THL:n osallisuusindikaattorilla, havainnoimalla, kenttäpäiväkirjalla sekä toiminnallisilla menetelmillä.
Osallistujien palautteen perusteella voitiin todeta työpajaan osallistumisen vaikuttaneen vahvasti yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemusten kasvuun. Hyvinvointia lisäsi positiivisen palautteen antaminen ja saaminen turvallisessa ryhmässä, yhdessä tekeminen sekä itsemäärittelyn oikeus suhteessa näkyväksi tulemisen laajuuteen projektissa koostetussa valokuvanäyttelyssä. Sen sijaan lisää aikaa olisi tarvittu jokaisen omaan henkilökohtaiseen voimaannuttavaan prosessiin.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty tekijänoikeuslain suojaamaa materiaalia
eikä työtä sen vuoksi voi jakaa tai hyödyntää kaupallisesti. Kaikki oikeudet pidätetään.
Asiasanat: valokuvan voima, valokuvaus, osallisuus, yhteisöllisyys, esteettömyys, kuntouttava työtoiminta, kulttuurihyvinvointi This thesis was implemented as a development project for the Kouvola
Adult Education Foundation. The aim was to create an empowering, inclusive, and community-based photography workshop model with easy accessibility for clients of rehabilitative work activities, together with them.
The development project took into consideration the needs of the target group.
The purpose was to develop a workshop model that utilized the power of photography, enabling participants to both learn new photography skills and view and illustrate their unique selves and lives from new and broader perspectives that support self-efficacy. Furthermore, the aim was promoting the sense of community and inclusion through dialogic and equal encounters and discussions, the right to self-determination, and collaboration. Participation in developing the workshop model was also hoped to strengthen opportunities for experiencing inclusion.
This co-development project utilized service design and included the participation of clients in rehabilitative work activities as well as two employees from the Adult Education Foundation. The research data was collected through Forms surveys, the inclusion indicator of the Finnish Institute for Health and Welfare, observation, field diaries, and functional methods.
Based on participant feedback, it can be concluded that the operating model significantly enhanced the sense of community and inclusion. Well-being was increased through giving and receiving positive feedback in a safe group environment and through collaboration, as well as the right to self-determination regarding the extent of visibility in the photography exhibition compiled as part of the project. However, more time would have been needed for each individual's personal empowering process.
The thesis includes material which is protected by Finnish copyright laws. Do not share or use commercially. All rights reserved.
Keywords:, accessibility, community, cultural well-being, inclusion, rehabilitative work activities, photography, the power of photography.
Kehittämistyössä huomioitiin kohderyhmän tarpeet.
Tavoitteina oli kehittää valokuvan voimaa hyödyntävä työpajamalli, jonka avulla osallistujat voisivat sekä oppia uutta valokuvauksesta että nähdä ja kuvittaa ainutkertaisen itsensä ja elämänsä uudenlaisista ja laajemmista, minäpystyvyyttä tukevista näkökulmista käsin. Tavoitteena oli myös yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemusten tarjoaminen dialogisten ja tasa-arvoisten kohtaamisten ja keskustelujen, itsemäärittelyoikeuden sekä yhdessä tekemisen kautta. Työpajamallin kehitystyöhön osallistumisen kautta toivottiin myös osallisuuden kokemuksen vahvistumisen mahdollisuuksia.
Tässä yhteiskehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilua ja siihen osallistuivat kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat sekä Aikuiskoulutussäätiön kaksi työntekijää. Tutkimusaineistoa kerättiin muun muassa Forms-kyselyillä, THL:n osallisuusindikaattorilla, havainnoimalla, kenttäpäiväkirjalla sekä toiminnallisilla menetelmillä.
Osallistujien palautteen perusteella voitiin todeta työpajaan osallistumisen vaikuttaneen vahvasti yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemusten kasvuun. Hyvinvointia lisäsi positiivisen palautteen antaminen ja saaminen turvallisessa ryhmässä, yhdessä tekeminen sekä itsemäärittelyn oikeus suhteessa näkyväksi tulemisen laajuuteen projektissa koostetussa valokuvanäyttelyssä. Sen sijaan lisää aikaa olisi tarvittu jokaisen omaan henkilökohtaiseen voimaannuttavaan prosessiin.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty tekijänoikeuslain suojaamaa materiaalia
eikä työtä sen vuoksi voi jakaa tai hyödyntää kaupallisesti. Kaikki oikeudet pidätetään.
Asiasanat: valokuvan voima, valokuvaus, osallisuus, yhteisöllisyys, esteettömyys, kuntouttava työtoiminta, kulttuurihyvinvointi
Adult Education Foundation. The aim was to create an empowering, inclusive, and community-based photography workshop model with easy accessibility for clients of rehabilitative work activities, together with them.
The development project took into consideration the needs of the target group.
The purpose was to develop a workshop model that utilized the power of photography, enabling participants to both learn new photography skills and view and illustrate their unique selves and lives from new and broader perspectives that support self-efficacy. Furthermore, the aim was promoting the sense of community and inclusion through dialogic and equal encounters and discussions, the right to self-determination, and collaboration. Participation in developing the workshop model was also hoped to strengthen opportunities for experiencing inclusion.
This co-development project utilized service design and included the participation of clients in rehabilitative work activities as well as two employees from the Adult Education Foundation. The research data was collected through Forms surveys, the inclusion indicator of the Finnish Institute for Health and Welfare, observation, field diaries, and functional methods.
Based on participant feedback, it can be concluded that the operating model significantly enhanced the sense of community and inclusion. Well-being was increased through giving and receiving positive feedback in a safe group environment and through collaboration, as well as the right to self-determination regarding the extent of visibility in the photography exhibition compiled as part of the project. However, more time would have been needed for each individual's personal empowering process.
The thesis includes material which is protected by Finnish copyright laws. Do not share or use commercially. All rights reserved.
Keywords:, accessibility, community, cultural well-being, inclusion, rehabilitative work activities, photography, the power of photography.