Liiketoiminnan kehittäminen : hierontayrityksestä osteopatiaan
Mäkinen, Jenni (2025)
Mäkinen, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää liiketoimintamalli, joka mahdollistaa yrityksen palvelujen laajenemisen osteopatiaan. Toimeksiantajana oli Tmi Hanne Lauslehto, jossa yrittäjä on aloittanut osteopatiaopinnot ja aikoo laajentaa liiketoimintaansa hieronnasta osteopatiaan. Työn tavoitteena oli kehittää liiketoimintamalli, joka vastaa asiakkaiden kasvaviin odotuksiin ja tukee yrittäjän omaa kehittymistä, sekä kartoittaa osteopatian tunnettuutta ja hoitomuodon valintaan vaikuttavia tekijöitä.
Työ keskittyi liiketoimintamallin kehittämiseen Business Model Canvas -mallia hyödyntäen. Mallin avulla tarkasteltiin asiakassegmenttejä, arvolupauksia, kanavia, asiakassuhteita, kumppaneita, resursseja, tulovirtoja ja kustannusrakennetta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin osteopatian tunnettuutta, sen tehokkuutta tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen hoidossa sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat osteopatiahoitoon hakeutumiseen. Kyselytuloksia analysoitiin ja niiden pohjalta kehitettiin liiketoimintamallia, joka tukee yrityksen kasvua ja laajentumista enemmän hieronnasta osteopatiaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintamalli, joka mahdollistaa yrityksen palveluvalikoiman laajentamisen ja osteopatian tuomisen osaksi sen hoitomuotoja. Lisäksi työssä tunnistettiin keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat osteopatian valintaan hoitomuotona ja tarjoavat yritykselle kilpailuetua. Työ tarjoaa kokonaisvaltaisen kuvan siitä, miten hierontayritys voi kehittää liiketoimintaansa osteo-paattiseksi yritykseksi ja näin palvella paremmin asiakkaiden muuttuvia tarpeita.
Työ keskittyi liiketoimintamallin kehittämiseen Business Model Canvas -mallia hyödyntäen. Mallin avulla tarkasteltiin asiakassegmenttejä, arvolupauksia, kanavia, asiakassuhteita, kumppaneita, resursseja, tulovirtoja ja kustannusrakennetta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin osteopatian tunnettuutta, sen tehokkuutta tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen hoidossa sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat osteopatiahoitoon hakeutumiseen. Kyselytuloksia analysoitiin ja niiden pohjalta kehitettiin liiketoimintamallia, joka tukee yrityksen kasvua ja laajentumista enemmän hieronnasta osteopatiaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintamalli, joka mahdollistaa yrityksen palveluvalikoiman laajentamisen ja osteopatian tuomisen osaksi sen hoitomuotoja. Lisäksi työssä tunnistettiin keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat osteopatian valintaan hoitomuotona ja tarjoavat yritykselle kilpailuetua. Työ tarjoaa kokonaisvaltaisen kuvan siitä, miten hierontayritys voi kehittää liiketoimintaansa osteo-paattiseksi yritykseksi ja näin palvella paremmin asiakkaiden muuttuvia tarpeita.