Vaihtoauton myyntiprosessi digitaalisessa toimintaympäristössä
Hakala, Mikael (2025)
Hakala, Mikael
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176893
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin vaihtoauton digitaalista myyntiprosessia. Työ koostuuu tietopohjasta sekä toiminnalisesta osuudesta. Tietopohjassa käsitellään vaihtoautokaupan digitalisoitumista sekä myyntiprosessia alan kirjallisuuden ja artikkelien pohjalta. Toiminnallisessa osuudessa syvennytään vaihtoauton digitaaliseen myyntiprosessiin teemahaastatteluiden muodossa.
Työn tavoitteena oli pyrkiä selvittämään vaihtoauton digitaalisen myyntiprosessin haasteita, etuja ja hyötyjä. Lisäksi prosesseista pyrittiin löytämään niiden keskeisimpiä ja kriittisimpiä vaiheita, joiden tunnistaminen auttaa tukemaan ja kehittämään organisaatioiden digitaalisia myyntiprosesseja vaihtoautokaupassa. Toiminnallinen osuus toteutettiin hyödyntämällä haastattelumenetelmää. Haastatteluja tehtiin neljä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vaihtoauton myynti digitaalisesti on usein nopeampaa ja kustannustehokkaampaa verrattuna liikkeessä tapahtuvaan myyntiin. Digitaalisen vaihtoautomyynnin kriittisimmiksi vaiheiksi nousivat myynti-ilmoitus ja tämän myötä ensivaikutelman luominen asiakkaalle. Lisäksi asiakaslähtöisyys, luottamuksen rakentaminen ja asiakassuhteiden ylläpito ovat keskeisen tärkeitä teemoja vaihtoauton digitaalisessa myynnissä. Näiden havaintojen myötä voidaan päätellä, että myyjän tarjoamalle kokonaisvaltaiselle asiantuntemukselle on edelleen kysyntää myös digitaalisesti tapahtuvassa myynnissä.
Työn tavoitteena oli pyrkiä selvittämään vaihtoauton digitaalisen myyntiprosessin haasteita, etuja ja hyötyjä. Lisäksi prosesseista pyrittiin löytämään niiden keskeisimpiä ja kriittisimpiä vaiheita, joiden tunnistaminen auttaa tukemaan ja kehittämään organisaatioiden digitaalisia myyntiprosesseja vaihtoautokaupassa. Toiminnallinen osuus toteutettiin hyödyntämällä haastattelumenetelmää. Haastatteluja tehtiin neljä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vaihtoauton myynti digitaalisesti on usein nopeampaa ja kustannustehokkaampaa verrattuna liikkeessä tapahtuvaan myyntiin. Digitaalisen vaihtoautomyynnin kriittisimmiksi vaiheiksi nousivat myynti-ilmoitus ja tämän myötä ensivaikutelman luominen asiakkaalle. Lisäksi asiakaslähtöisyys, luottamuksen rakentaminen ja asiakassuhteiden ylläpito ovat keskeisen tärkeitä teemoja vaihtoauton digitaalisessa myynnissä. Näiden havaintojen myötä voidaan päätellä, että myyjän tarjoamalle kokonaisvaltaiselle asiantuntemukselle on edelleen kysyntää myös digitaalisesti tapahtuvassa myynnissä.