Oppimateriaalia silmäsairauksista sairaanhoitajaopiskelijoille
Pesu, Anniina (2025)
Pesu, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176904
Tiivistelmä
Glaukooma, silmänpohjan kostea ikärappeuma ja kaihi ovat silmäsairauksia, joilla kaikilla pidetään yhtenä sairastumisen riskitekijänä ikääntymistä. Nämä ovat Suomessa silmätautien erikoisalan vastaanottojen suurimpia tautiryhmiä. Väestön ikääntymisen myötä tulevat monet silmäsairaudet lisääntymään tulevaisuudessa ja hoidon tarve kasvaa voimakkaasti. Moni sairaanhoitaja tulee tulevaisuudessa työssään kohtaamaan kyseisiä sairauksia. Sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien perusopintojen rakenteeseen ei kuulu silmäsairauksiin syventyminen, mutta koulutuksessa olisi hyvä tutustua edes pienimuotoisesti silmäsairauksiin. Kehittämistehtävinä oli selvittää millainen oppimateriaali lisää tietoutta silmäsairauksista koulutuksen aikana ja miten sairaanhoitajana voi hyödyntää keskeisimpiä auttamis- tai tutkimusmenetelmiä sairauksien hoidossa.
Produktiivisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata oppimateriaalin tuottami- nen ja sen kehitysprosessi kolmesta eri silmäsairaudesta (glaukooma, silmänpohjan kostea ikärappeuma ja kaihi) hyödynnettäväksi tulevien sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa. Valmis oppimateriaali on tarkoitettu toimeksiantajan hyödynnettäväksi kurssialustoilla. Oppimateriaalin tavoitteena on lisätä sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoutta silmäsairauksista, jotta heidän on mahdollista hyödyntää oppimaansa tulevissa harjoitteluissa ja myöhemmin valmistuttuaan.
Oppimateriaalin tuottaminen eli tuotekehitysprojekti alkoi aihealueen rajaamisella. Tuotekehitysprojekti jatkui suunnitteluvaiheella, jossa toteutettiin teoreettisen viitekehyksen kokoaminen etsimällä teoriatietoa erilaisista tietokannoista Kaakkurin kautta (Pubmed, Terveysportti, Terveyskirjasto, Oppiportti) sekä hyödynnettiin manuaalista hakua aihealueen haastavuuden vuoksi. Oppimateriaali tuotettiin PowerPoint-diaesityksenä. Tuotteesta pyydettiin palautetta Webropol-kyselyn muodossa ja vastauksia hyödynnettiin tulosten arvioinnissa ja jatkokehitysehdotusten esittämisessä. Tuotekehitysprojektin perusteella päädyttiin lopputulokseen, että opiskelijat hyötyisivät opiskelun aikana sellaisesta oppimateriaalista, joka on hyvin suunniteltua, selkeää, riittävän kattavaa sisällöllisesti, mutta ytimekäs ja helppolukuinen. Oppimateriaali lisäsi opiskelijoiden tietoutta silmäsairauksista ja siihen oli kattavasti kerätty tietoa minkälaisia auttamis- ja tutkimusmenetelmiä sairaanhoitaja voi työssään hyödyntää.
Asiasanat: Glaukooma, kaihi, silmänpohjan ikärappeuma, silmän anatomia, silmätutkimukset
Produktiivisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata oppimateriaalin tuottami- nen ja sen kehitysprosessi kolmesta eri silmäsairaudesta (glaukooma, silmänpohjan kostea ikärappeuma ja kaihi) hyödynnettäväksi tulevien sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa. Valmis oppimateriaali on tarkoitettu toimeksiantajan hyödynnettäväksi kurssialustoilla. Oppimateriaalin tavoitteena on lisätä sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoutta silmäsairauksista, jotta heidän on mahdollista hyödyntää oppimaansa tulevissa harjoitteluissa ja myöhemmin valmistuttuaan.
Oppimateriaalin tuottaminen eli tuotekehitysprojekti alkoi aihealueen rajaamisella. Tuotekehitysprojekti jatkui suunnitteluvaiheella, jossa toteutettiin teoreettisen viitekehyksen kokoaminen etsimällä teoriatietoa erilaisista tietokannoista Kaakkurin kautta (Pubmed, Terveysportti, Terveyskirjasto, Oppiportti) sekä hyödynnettiin manuaalista hakua aihealueen haastavuuden vuoksi. Oppimateriaali tuotettiin PowerPoint-diaesityksenä. Tuotteesta pyydettiin palautetta Webropol-kyselyn muodossa ja vastauksia hyödynnettiin tulosten arvioinnissa ja jatkokehitysehdotusten esittämisessä. Tuotekehitysprojektin perusteella päädyttiin lopputulokseen, että opiskelijat hyötyisivät opiskelun aikana sellaisesta oppimateriaalista, joka on hyvin suunniteltua, selkeää, riittävän kattavaa sisällöllisesti, mutta ytimekäs ja helppolukuinen. Oppimateriaali lisäsi opiskelijoiden tietoutta silmäsairauksista ja siihen oli kattavasti kerätty tietoa minkälaisia auttamis- ja tutkimusmenetelmiä sairaanhoitaja voi työssään hyödyntää.
Asiasanat: Glaukooma, kaihi, silmänpohjan ikärappeuma, silmän anatomia, silmätutkimukset