Nuorten kokemuksia inkluusion toteutumisesta Shed-musiikkiteatterissa
Puopolo, Saija-Reetta (2025)
Puopolo, Saija-Reetta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504207022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504207022
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin nuorten teatteriharrastajien kokemuksia inklusiivisuuteen pyrkivästä Shed-musiikkiteatterista. Shed-musiikkiteatteri on Helsingin Kaupunginteatterissa toimiva monimuotoinen musiikkiteatteriryhmä 10–19-vuotiaille. Tarkoituksena oli selvittää, miten inkluusio on toteutunut nuorten mielestä teatteriharrastuksessa.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Shed-musiikkiteatterin nykyisiä ja entisiä harrastajia. Haastatteluvastauksien lisäksi työtä varten on perehdytty alan kirjallisuuteen. Lisäksi työhön on tuotu kirjoittajan tietopohjaa ja omaa työkokemusta kuuden vuoden ajalta opettajana ja Shed-musiikkiteatterin tuottajana.
Haastatteluvastauksien perusteella Shed-musiikkiteatteri on onnistunut luomaan harrastajille turvallisen ympäristön, mikä on mahdollistanut henkilökohtaisen kasvun ja yhteisöllisyyden kokemuksen. Monimuotoinen teatteriryhmä on kasvattanut nuoria suvaitsevaisuuteen myös harrastuksen ulkopuolella, rohkaissut erilaisuuden kohtaamiseen ja yhdenvertaisuuden arvostamiseen. Inklusiivisen toimintakulttuurin toteutuminen vaatii kuitenkin jatkuvaa toiminnan tarkastelua ja kehittämistä.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Shed-musiikkiteatterin nykyisiä ja entisiä harrastajia. Haastatteluvastauksien lisäksi työtä varten on perehdytty alan kirjallisuuteen. Lisäksi työhön on tuotu kirjoittajan tietopohjaa ja omaa työkokemusta kuuden vuoden ajalta opettajana ja Shed-musiikkiteatterin tuottajana.
Haastatteluvastauksien perusteella Shed-musiikkiteatteri on onnistunut luomaan harrastajille turvallisen ympäristön, mikä on mahdollistanut henkilökohtaisen kasvun ja yhteisöllisyyden kokemuksen. Monimuotoinen teatteriryhmä on kasvattanut nuoria suvaitsevaisuuteen myös harrastuksen ulkopuolella, rohkaissut erilaisuuden kohtaamiseen ja yhdenvertaisuuden arvostamiseen. Inklusiivisen toimintakulttuurin toteutuminen vaatii kuitenkin jatkuvaa toiminnan tarkastelua ja kehittämistä.