Kielimuuri hoitotyössä : sairaanhoitajien kokemukset
Ekman, Ebba; Kaunismäki, Ida (2025)
Ekman, Ebba
Kaunismäki, Ida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504176921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaileva kirjallisuuskatsaus hoitajien kokemuksista kielimuurista hoitotyössä. Nykypäivänä puhuttujen sekä käytettyjen kielien kirjo on laaja ja sitä kautta on myös paljon eri kielten käyttäjiä. Myös kielellisiä haasteita eri ihmisten kesken esiintyy paljon ja se näkyy myös hoitotyössä, hoitajien ja potilaiden välisessä kommunikaatiossa. Työhön haettiin aineistoa lähinnä ulkomaisista tietokannoista.
Tuloksista ilmeni, että kielimuuri on merkittävässä roolissa hoitajien työssä ja arjessa. Hoitajat joutuivat tutkimuksien mukaan käyttämään toisia kollegoita kommunikoidessaan potilaiden kanssa. Yhden potilaan kanssa toimiminen ja kommunikointi kuormitti siis useampaa hoitajaa. Myös tulkkipalveluja jouduttiin käyttämään, mutta resurssit eivät aina riittäneet. Kielimuurin ylittämisessä oli tärkeää työyhteisön merkitys ja tuki. Tutkimuksissa kävi myös ilmi, että hoitajilla on motivaatiota ja halua viedä asioita eteenpäin.
Tämän opinnäytetyön pohjalta johtopäätöksinä voidaan todeta, että tarvitaan lisää tutkimuksia siitä, miten kielimuuri vaikuttaa hoitoon ja sen laatuun sekä hoitajien työhön ja sen kuormittavuuteen. Tutkimusten kautta tarvitaan ratkaisuja ja resursseja sen tueksi, että jokainen hoitaja pystyy toteuttamaan hoitotyötä ilman kielellisiä ongelmia. Ratkaisuna ehdotetaan, että hoitajille tarjottaisiin koulutusta kielitietoisista käytänteistä tai mahdollistettaisiin lisää resursseja tulkkipalveluille. Myös käännösohjelmien kehittäminen paremmaksi voisi auttaa ongelman ratkaisussa.
Tuloksista ilmeni, että kielimuuri on merkittävässä roolissa hoitajien työssä ja arjessa. Hoitajat joutuivat tutkimuksien mukaan käyttämään toisia kollegoita kommunikoidessaan potilaiden kanssa. Yhden potilaan kanssa toimiminen ja kommunikointi kuormitti siis useampaa hoitajaa. Myös tulkkipalveluja jouduttiin käyttämään, mutta resurssit eivät aina riittäneet. Kielimuurin ylittämisessä oli tärkeää työyhteisön merkitys ja tuki. Tutkimuksissa kävi myös ilmi, että hoitajilla on motivaatiota ja halua viedä asioita eteenpäin.
Tämän opinnäytetyön pohjalta johtopäätöksinä voidaan todeta, että tarvitaan lisää tutkimuksia siitä, miten kielimuuri vaikuttaa hoitoon ja sen laatuun sekä hoitajien työhön ja sen kuormittavuuteen. Tutkimusten kautta tarvitaan ratkaisuja ja resursseja sen tueksi, että jokainen hoitaja pystyy toteuttamaan hoitotyötä ilman kielellisiä ongelmia. Ratkaisuna ehdotetaan, että hoitajille tarjottaisiin koulutusta kielitietoisista käytänteistä tai mahdollistettaisiin lisää resursseja tulkkipalveluille. Myös käännösohjelmien kehittäminen paremmaksi voisi auttaa ongelman ratkaisussa.