Tunnetaitojen huomioiminen alakouluikäisen potilaan ohjauksessa : opetusmateriaali sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille
Elonen, Henriikka; Hentunen, Emma (2025)
Elonen, Henriikka
Hentunen, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504217061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504217061
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa PowerPoint- opetusmateriaali sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle, jonka avulla voidaan huomioida alakouluikäisen lapsen tunnetaidot potilas- ja asiakasohjauksessa. Opinnäytetyön tehtävänä on selvittää millä keinoilla ja minkä tiedon avulla sosiaali- ja terveysalan ammattilainen voi ottaa huomioon alakouluikäisen lapsen tunnetaidot potilas- ja asiakasohjauksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille alakouluikäisen lapsen tunnetaidoista ja niiden huomioimisesta ohjauksessa. Materiaalia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa.
PowerPoint- opetusmateriaali sisältää yleistä tietoa tunteista ja tunnetaidoista sekä case-esimerkkejä, joiden avulla voi pohtia ja harjoitella tunnetaitojen huomioimista sekä tunteiden kohtaamista potilasohjauksessa. Oppimateriaali sisältää konkreettisia keinoja, joita on mahdollista sisällyttää ohjaukseen.
Tunnetaidoiksi kutsutaan taitoa tunnistaa, arvioida ja hallita omia tunteitaan. Tähän taitoon kuuluu kyky tunnistaa, milloin ja miten toisten ihmisten kanssa kannattaa olla vuorovaikutuksessa. Tunteiden huomioiminen ohjauksessa on tärkeää, jotta ohjaus on laadukasta ja asiakaslähtöistä. On tärkeää, että lapsi voi kokea olevansa turvassa ja luottaa häntä hoitavaan aikuiseen. Tunnetaidoilla on merkittävä vaikutus alakouluikäisen lapsen kykyyn säädellä ja ymmärtää omia tunteitaan ja sen vuoksi tunnetaitojen huomioiminen ohjauksessa on tärkeää. Jos opinnäytetyötä haluaa kehittää edelleen, siihen voisi lisätä tietoa tunnetaitojen huomioimisesta lapsilla, joilla on neuropsykiatrinen häiriö tai muita haasteita tunnetaitojen omaksumisessa.
PowerPoint- opetusmateriaali sisältää yleistä tietoa tunteista ja tunnetaidoista sekä case-esimerkkejä, joiden avulla voi pohtia ja harjoitella tunnetaitojen huomioimista sekä tunteiden kohtaamista potilasohjauksessa. Oppimateriaali sisältää konkreettisia keinoja, joita on mahdollista sisällyttää ohjaukseen.
Tunnetaidoiksi kutsutaan taitoa tunnistaa, arvioida ja hallita omia tunteitaan. Tähän taitoon kuuluu kyky tunnistaa, milloin ja miten toisten ihmisten kanssa kannattaa olla vuorovaikutuksessa. Tunteiden huomioiminen ohjauksessa on tärkeää, jotta ohjaus on laadukasta ja asiakaslähtöistä. On tärkeää, että lapsi voi kokea olevansa turvassa ja luottaa häntä hoitavaan aikuiseen. Tunnetaidoilla on merkittävä vaikutus alakouluikäisen lapsen kykyyn säädellä ja ymmärtää omia tunteitaan ja sen vuoksi tunnetaitojen huomioiminen ohjauksessa on tärkeää. Jos opinnäytetyötä haluaa kehittää edelleen, siihen voisi lisätä tietoa tunnetaitojen huomioimisesta lapsilla, joilla on neuropsykiatrinen häiriö tai muita haasteita tunnetaitojen omaksumisessa.