Oluen ABC
Vartiainen, Miikka (2025)
Vartiainen, Miikka
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504227107
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on syventyä oluenvalmistuksen prosessiin ja siihen liittyviin tekijöihin. Lisäksi työssä pyritään tarjoamaan käytännönläheinen näkökulma, jonka avulla voidaan ymmärtää ja kehittää oluenvalmistusprosesseja niin pienimuotoisessa kotiolutvalmistuksessa kuin kaupallisessa tuotannossa.
Tarkoituksena oli erityisesti tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat oluen makuprofiilin kehittymiseen sekä miten raaka-aineiden valinta ja panoprosessin yksityiskohdat vaikuttavat lopputuotteeseen.
Opinnäytetyön laatimisessa on hyödynnetty oppimispäiväkirjan kirjoittamista oluen valmistuksen prosessin aikana ja sitä on käytetty esimerkiksi tuotekehityksen jalostamisessa sekä työvaiheiden kirjaamisessa. Oppimispäiväkirjaa hyödynnettiin työn aikana myös tulevien työtehtävien suunnittelemisessa ja raaka-aineiden tilausten tekemisessä.
Lopputuloksena saadaan kolmen erilaisen oluen reseptit sekä näiden valmistusohjeet, jotka sisältävät jokaisen työvaiheen ja asiat, jotka täytyy huomioida näitä oluita valmistaessa. Tulokset osoittavat, että tuotekehitystä täytyy vielä viedä eteenpäin sekä laadittava toimiva toiminta strategia.
Tarkoituksena oli erityisesti tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat oluen makuprofiilin kehittymiseen sekä miten raaka-aineiden valinta ja panoprosessin yksityiskohdat vaikuttavat lopputuotteeseen.
Opinnäytetyön laatimisessa on hyödynnetty oppimispäiväkirjan kirjoittamista oluen valmistuksen prosessin aikana ja sitä on käytetty esimerkiksi tuotekehityksen jalostamisessa sekä työvaiheiden kirjaamisessa. Oppimispäiväkirjaa hyödynnettiin työn aikana myös tulevien työtehtävien suunnittelemisessa ja raaka-aineiden tilausten tekemisessä.
Lopputuloksena saadaan kolmen erilaisen oluen reseptit sekä näiden valmistusohjeet, jotka sisältävät jokaisen työvaiheen ja asiat, jotka täytyy huomioida näitä oluita valmistaessa. Tulokset osoittavat, että tuotekehitystä täytyy vielä viedä eteenpäin sekä laadittava toimiva toiminta strategia.